OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Attraktiva, företagsamma och trygga Leksand är en kommun vid Siljan med drygt 15 000 invånare. I kommunen arbetar cirka 1300 årsarbetare. Nu behöver vi dig som vill arbeta strategiskt och professionellt med arbetsmiljöfrågor. Du ska samordna och driva Leksands kommuns arbetsmiljöarbete, vilket innebär att från centralt håll driva arbetsmiljöfrågor och kommunicera ut dessa i de respektive verksamheterna. Du ska hjälpa oss att se till att de riktlinjer vi tagit fram efterlevs ute i verksamheten och du ska stötta våra chefer i arbetsmiljöarbetet. Du ska ansvara för framtagning och uppföljning av arbetsmiljömål och i samarbete med verksamheten uppdatera styrande rutiner, samt stödja verksamheten vid införandet av dessa. Du kommer att vara den sammanhållande länken för arbetsmiljöfrågorna i kommunen och även ansvara för att tillgodose de utbildningsbehov som finns. Inom området arbetsmiljöfrågor ingår bl. a. följande: - Fysisk och psykosocial arbetsmiljö - Samverkan - Mångfald Vi söker dig som har erfarenhet av att driva arbetsmiljöfrågor. Du har relevant högskoleutbildning och är väl insatt i Arbetsmiljölagen och hur ett väl fungerande arbetsmiljöarbete bör bedrivas i en verksamhet. Du är initiativrik och har en god samarbetsförmåga. Vi värdesätter att du är lyhörd och engagerad. Du tycker om att starta, driva och följa upp projekt både självständigt och tillsammans med andra. Det är viktigt att du är noggrann och kan uttrycka dig väl både i tal och i skrift. Kravprofil - arbetsmiljösamordnare Leksands kommun Utbildning: Eftergymnasial utbildning med inriktning mot arbetsmiljöfrågor alt. PA-frågor Erfarenhet: Erfarenhet av att bedriva arbetsmiljöarbete i olika former, införstådd med AmL och hur vår verksamhet bör bedrivas för att följa AmL och gällande riktlinjer. Du ska på tidigare tjänster ha åstadkommit goda resultat i form av ett för organisationen framgångsrikt arbetsmiljöarbete. Arbetsuppgifter: Att övergripande samordna och driva Leksands kommuns arbetsmiljöarbete, vilket innebär: att från centralt håll driva arbetsmiljöfrågor och kommunicera ut dessa i de respektive verksamheterna. Se till att arbetsmiljöfrågorna prioriteras. Att de riktlinjer vi tagit fram för arbetsmiljöarbetet följs ute i våra verksamheter. Sammanhållande länk för kommunens centrala samverkansgrupp. Stötta våra chefer så att de i sin tur kan fullfölja sitt arbetsmiljöansvar. I området arbetsmiljö ingår: Samverkan - Att utveckla, stärka och förbättra samverkan mellan AG och AT Hälsosam - driva olika delprojekt för att nå målet med Hälsosam att halvera vår sjukfrånvaro etc. Jämställdhet och mångfald Utbildning för chefer och skyddsombud
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Granath-Nilsen, Ansvarig chef
0247-805 67
Carina Stegeborn, (facklig) Facklig representant
0247-802 95
Pia Eriksson-Lundström, Ansvarig chef
0247-801 58
Rigmor Bewö-Lundblad, Ansvarig chef
0247-806 07
Karin Elfving, Ansvarig chef
0247-805 46
Maria Thulemark, Ansvarig chef
0247-801 17
Ing-Marie Ludvigsson, Ansvarig chef
0247-804 61
Annica Sandy Hedin, Ansvarig chef
0247-801 79
Anders Östberg, Ansvarig chef
0247-802 34
Lena Andersson, Ansvarig chef
0247-806 60