OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Studenthälsan vid Lunds universitet har som uppdrag att på en övergripande nivå stödja universitetets utbildningsuppdrag.
Vi arbetar både med förebyggande och behandlande insatser där problematiken är studierelaterad. Våra fokusområden är studenternas psykiska hälsa, studenternas livsstil med särskilt fokus på ANDTs samt studenternas sexuella hälsa. Vi som arbetar på Studenthälsan är en grupp med hög kompetens inom studierelaterad ohälsa. Vi erbjuder stöd till den enskilde studenten både individuellt och i grupp. Vi stöttar även organisationen i deras arbete med studenterna.
Arbetsuppgifter
Grunduppdraget som arbetsmiljösamordnare på Studenthälsan är att verka som en expertresurs inom området arbetsmiljö för studenter. I din roll får du möjligheten till ett brett och omfattande uppdrag inom våra olika verksamheter. I uppdraget ingår också att tillsammans med övriga medarbetare på Studenthälsan arbete med studenters hälsa ur ett helhetsperspektiv . Fokus ska ligga på att främja och utveckla goda studieförhållanden, förebygga risker och föreslå åtgärder för såväl fakulteter och institutioner som studentgrupper och individer. Inom ditt område blir du ett internt stöd för dina kollegor men även en av de resurser som tillsammans med universitets SAMorganisation stödjer fakulteternas chefer i deras systematiska arbetsmiljöarbete för studenter. Arbetet ska utföras utifrån goda kunskaper om gällande lagar, regler och föreskrifter inom arbetsmiljöområdet samt i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Arbetet ska bidra till att förebygga ohälsa, främja hälsa samt att skapa en god och säker studiemiljö.
I uppdraget ingår att utveckla årshjul och processer för det universitetsövergripande systematiska arbetsmiljöarbetet för studenter samt att utveckla underlag för att få en bild över studenternas mående i studiemiljön.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- För tjänsten relevant högskoleutbildning
- Goda kunskaper inom systematiskt arbetsmiljöarbete och erfarenhet av att arbeta med frågorna utifrån ett övergripande perspektiv
- Erfarenhet av att arbeta med liknande arbetsuppgifter både strategiskt och operativt
- Kompetens och erfarenhet från att hantera statistik, göra analyser, ta fram sammanställningar och bereda beslutsunderlag
- Du uttrycker dig väl på engelska och svenska i tal och skrift, då det krävs i det dagliga arbetet
Då tjänsten innebär både strategiskt och operativt arbete krävs det att du kan hålla det övergripande perspektivet och samtidigt arbeta med direkt rådgivning till organisationen. Du planerar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du är positiv, stabil och kontrollerad i stressituationer samt har god samarbetsförmåga. Du är trygg i yrkesrollen och har god självinsikt. Du ser till verksamhetens bästa och och löser problem. Du kommunicerar tydligt i både tal och skrift samt följer upp. Du anpassar även sättet att förmedla ditt budskap till mottagaren. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande:
- Erfarenhet av arbete med målgruppen unga vuxna, gärna inom studenthälsoverksamhet eller liknande.
- Erfarenhet av att arbeta med arbetsmiljöfrågor i statlig myndighet, utbildningsverksamhet eller annan större organisation.
- Erfarenhet av arbete inom något av studenthälsans fokusområden: Psykisk hälsa, ANDT-s och sexuell hälsa.
- God kännedom om universitetets organisation.
- Utbildning inom systematiskt arbetsmiljöarbete
Övrigt
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Varmt välkommen med din ansökan!
Sektionen Student och utbildning ger service och administrativt stöd inom utbildningsområdet samt verkar för en god studiemiljö. Sektionen ger stöd till studenter i form av studenthälsa, studievägledning, handledning i studieteknik och akademiskt skrivande samt handläggning inför beslut om pedagogiskt stöd till studenter med funktionsnedsättning. I sektionens ansvarsområde ingår antagning, examensutfärdande och studiedokumentation med dess stödsystem. Dessutom arbetar sektionen med att utvärdera och utveckla metoder för kvalitetssäkring av universitetets utbildningar. Både det europeiska centret för SI-PASS (samverkansinlärning) och den regionala SI-plattformen är verksamheter inom sektionen.
Sektionen är systemägare för flera studieadministrativa stödsystem bl a Lubas och SUNET Survey. Sektionen har även ett lokalt systemansvar för Ladok, antagningssystemet NyA samt för administration av Högskoleprovet. Sektionen består av ca 90 medarbetare organiserade i avdelningarna Antagning, Examen, Studieadministrativa system, Utbildningsstrategiskt stöd, Studiestöd och vägledning samt Studenthälsan.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.