Arbetsmiljösamordnare till ombyggnad av tunnelbanedepå

Arbetsbeskrivning

Vi söker en Arbetsmiljösamordnare till ombyggnad av tunnelbanedepå, Trafikförvaltningen.

Detta är ett konsultuppdrag. Du kommer vara anställd av Centio Consulting Group AB och arbeta som konsult.

Tjänsten är på heltid.

Uppdraget innebär ett nära samarbete med kunden vilket ställer stora krav på flexibilitet och samarbetsförmåga.

Uppdraget

På sektion Tunnelbana Fordon & Trafikstyrning ansvarar vi för, och driver, de investeringsprojekt som behövs inom vårt ansvarsområde för att bidra till en attraktiv, hållbar och pålitlig kollektivtrafik. Sektionen leds av sektionschef och bitr sektionschef. För att driva våra projekt har vi 15 anställda och cirka 85 konsulter i projekten. Hela avdelningen Investeringsprojekt har ett 60-tal kompetenta kollegor som ser möjligheter i förändring och utveckling.

För att möjliggöra en effektiv och ändamålsenlig ledning och styrning så har vi inom sektionen organiserat projekten i olika delportföljer. Ombyggnad av Rissne tunnelbanedepå och C30-anpassning av Nyboda verkstad ingår båda i delportfölj T1, tillsammans med projekt uppgradering av c20-fordon. Delportföljen leds av en delportföljledare. För de båda depåprojekten finns idag en etablerad projektorganisation där arbetet hålls samman och leds av en projektledare och en biträdande projektledare, som båda är anställda på Trafikförvaltningen. Entreprenaderna i Nyboda och Rissne är pågående.

Arbetsmiljösamordning innebär att skapa en överblick, struktur och prioritera arbetsmiljöfrågorna i projekt samt koordinera deltagande aktörers insatser mot projektets uppsatta arbetsmiljömål såväl som projektmål.
Arbetsmiljöresursen stödjer program-/projekt-/delportföljledaren inom arbetsmiljöområdet och leder/genomför arbetsmiljöarbetet inom programmet/projektet/delportföljen.

Upprätta Plan för arbetsmiljö för projektet.

Upprätta arbetsmiljömål för projektet.

Ha överblick över gällande arbetsmiljömässiga krav inom de i projekten/projektet.

Kommunicera arbetsmiljöförutsättningar i projektet till arbetsmiljöresurser i överordnat program samt till leverantörer och entreprenörer externt utanför projektet.

Delta i projektledningen och delta i projektledningsmöten.

Delta i framtagandet av övergripande tidplan för projektet och se till att arbetsmiljöaspekter beaktas.

Delta i projektets riskarbete och säkerställa att arbetsmiljörisker beaktas i projektets riskhantering.

Identifiera projektets behov av projektspecifika rutiner, riktlinjer, mallar och verktyg inom arbetsmiljöområdet, upprätta dessa och vara ett stöd i tillämpningen.• Delta i arbetet med och/eller granska projektdokumentation som t.ex. planer, rutiner, projekterade handlingar, avtal som påverkar eller kan påverka projektets arbetsmiljöarbete.

Kartlägga vilka rapporter och utredningar som krävs inom arbetsmiljöområdet.• Säkerställa att handlingar avseende arbetsmiljöfrågor dokumenteras i enlighet med projektets rutiner.

Bistå med expertis vid kravställning/delta vid framtagande av kravställning vad gäller arbetsmiljöfrågor i upphandlingar och uppdragsbeskrivningar inom projektet.

Bistå/medverka vid utvärdering av anbud inom projektet.

Följa upp programmets ingående projekts arbetsmiljöarbete/följa upp projektets arbetsmiljöarbete.

Följa upp att deltagare i projektet följer gällande arbetsmiljökrav, arbetsmiljöplaner och når uppställda arbetsmiljömål.

Följa upp arbetsmiljökrav i projektet och avtal.

Vara stöd för projektledare och SMAK-handläggare avseende arbetsmiljöfrågor.

Vara projektets huvudsakliga kontakt gentemot TF i arbetsmiljöfrågor och samverka med interna intressenter.

Representera TF och projektet i kontakt med olika externa parter och aktörer såsom myndigheter, leverantörer och entreprenörer.

Samordna myndighetskontakter inom arbetsmiljöområdet.

Granska entreprenörers slutdokumentation avseende arbetsmiljö.

Analysera avvikelser och förbättringsförslag samt säkerställa att korrigerande och förebyggande åtgärder planeras och genomförs.

Föreslå förbättringar inom arbetsmiljöområdet.

Rapportera till projektledaren samt kommunicera med övriga i projektet• Planera och genomföra revisioner inom arbetsmiljöområdet.

Sammanställa resultatet av arbetsmiljöarbetet i projektet.

Krav (OBS, obligatoriska)

Eftergymnasial utbildning inom bygg och anläggning eller motsvarande.

Godkänd utbildning/kurs inom arbetsmiljölagstiftning.

Godkänd uppdatering inom arbetsmiljölagstiftning, genom utbildning/kurs under de senaste 3 åren.

4 års erfarenhet av arbetsmiljösamordning av flera samtidigt pågående entreprenader inom bygg- och anläggning på samma projektområde.

Meriterande

Erfarenhet från flera olika verksamheters arbetsmiljöledningssystem (minst två).

4 års erfarenhet från projekt inom liknande verksamhet (kollektivtrafik, infrastruktur, samhällsplanering, teknik, bygg och anläggning).

Om oss

Centios övergripande mål är att vara ett konsultbolag som erbjuder smarta och hållbara lösningar som utvecklar samhället på ett positivt sätt.

Våra medarbetare erbjuds villkor som är anpassade för individen. Det innebär att arbetstider, arbetsomfattning, arbetsplats, tjänstepension och kompetensutveckling så långt som möjligt anpassas utifrån medarbetarens behov.

Bland våra medarbetare hittar du engagerad personer som brinner för samhällsutveckling. Vi jobbar i små grupper där du kan bidra med dina erfarenheter samtidigt som du får ta del av andras kunskap och erfarenhet.

För oss är det viktigt med välmående och att hitta en sund balans mellan arbete och fritid. Därför har vi en nollvision mot stress och sätter trivsel och hälsa främst.

Läs gärna mer om oss på centio.se.

Vänligen skicka ditt CV på svenska.

Vi ser fram emot din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Centio
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 november 2022
  • Ansök senast: 17 november 2022

Liknande jobb


20 december 2024

Projektingenjör, Bygg- o fastighetsteknik

Projektingenjör, Bygg- o fastighetsteknik

19 december 2024

19 december 2024