OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsmiljöspecialist:
Elkjop är ett av Nordens största handelsföretag inom hemelektronik och elektriska hushålls apparater. Under räkenskapsåret 2011/ 2012 omsatte Elkjop-koncernen, inom vilken Elgiganten ingår, 23,6 miljarder NOK och redovisade en vinst på 1031 miljoner NOK. Koncernen har etablerad detaljistverksamhet i samtliga Nordiska länder inklusive Island, Färöarna och Grönland. Under 2011 blev kedjan ElectroWorld, med varuhus i Tjeckien och Slovakien en del av Elkjop. Därmed gick koncernen från att vara en ren nordisk till en europeisk aktör.
Samtliga drygt 300 varuhus i Norden och Central Europa får i huvudsak sin varuförsörjning från ”hjärtat” inom koncernen, det 95 000 m2 stora distributionscentret i Jönköping, Nordic Distribution Center respektive från distributionscentret i Brno, Tjeckien på 26 000 m2.
Koncernen har ca 8 000 anställda och ägs av brittiska Dixons Retail plc, en av Europas största återförsäljare inom hemelektronik.
För mer information, se: www.elgiganten.se, www.elkjop.no eller www.dixonsretail.com
Elgiganten söker dig som vill ta ansvar för att driva företagets systematiska arbetsmiljöarbete i samarbete med ansvariga chefer, organisatoriska stödfunktioner samt företagets skyddsombud.
Arbetsuppgifter:
Du skall arbeta som operativt chefsstöd i arbetsmiljö för samtliga chefer i organisationen, du har förmågan att leda, utveckla samt dokumentera företagets SAM arbete.
Du kommer arbeta strategiskt med att utveckla arbetsmiljörelaterade policys och rutiner för verksamheten samt upprätthålla delegering inom arbetsmiljö med tillhörande befogenheter och resurser.
I rollen ingår även att planera och administrera arbetsmiljörelaterade utbildningar för chefer och medarbetare och fungera som övergripande stöd inom ramen för ergonomiarbete. Du kommer att vara kontaktperson med berörda myndigheter samt externa parter och ha god samverkan med lokal skyddsorganisation.
Det är din uppgift att inrapportera tillbud och olycksfall i ärendehanteringssystem, utreda allvarliga tillbud och olycksfall med ansvarig chef och skyddsombud. Ansvara för framtagning av lokal och koncerngemensam statistik beträffande tillbud och olycksfall.
Kompetenskrav:
Vi tror du har akademisk utbildning inom arbetsmiljö, alternativt flerårig erfarenhet av kvalificerat arbetsmiljöarbete, du kan ha arbetet som skyddsombud el motsvarande.
Kunskaper inom lag- och avtalstolkning gällande arbetsmiljörätt, samt mycket goda kunskaper från arbete med arbetsmiljö.
Du har mycket god erfarenhet som konsultativt stöd mot chefer, där även förmågan att uttrycka sig i tal och skrift blir viktig.
Du bör ha grundläggande kunskap inom Basic och Office samt körkort och tillgång till bil.
Självklart har du goda kunskaper inom engelska i tal och skrift, för att förstå lagstiftning.
Personlighet
Vi hoppas hitta dig som brinner för att vara serviceinriktad, med en hög integritet och som naturligt ger ett positivt bemötande i kontakt med människor och medarbetare.
Du är handlingskraftig, initiativtagande samt en aktiv problemlösare.
Du har förmåga att skapa delaktighet, vilket innebär att man har hög tro på samverkan och samarbete med berörda för att lyckas bra i sitt arbete.
Du är van vid att ställa krav mot organisationen. Du är noggrann och har en struktur i ditt arbete, du kommer att få agera bollplank i många frågor och du kommer själv kunna påverka ditt arbetsinnehåll.
Rekryteringen sker i samarbete med Flodin Bemanning.
Flodin Bemanning är ett företag med erfaren personal från Bemanningsbranschen. Vi jobbar med lokala företag och lokal personal för att nå den bästa matchningen. Vår flexibilitet och framåtanda leder oss starkt mot våra mål och utvecklar oss som företag.
För mer information om denna tjänst kontakta:
Peter Flodin endast via mail peter@flodinbemanning.se
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Flodin
073-3255233
Anders Källberg
0733255238
Anders Källberg
Camilla Flodin
Lars Nilsson
073-3255233
Annika Brandin
Besim Peci
0723159185