OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20240563
Arbetsuppgifter
Malmö stads fokus är att bidra till att skapa ett socialt hållbart samhälle. Ett sätt att arbeta med detta är att skapa förutsättningar för ett hållbart arbetsliv, något vi bland annat gör genom att arbeta med det systematiska arbetsmiljöarbetet. Kommuntekniks enhet för utveckling och verksamhetsstöd stödjer avdelningens chefer i frågor som rör olika typer av verksamhetsstöd, system, utveckling, miljö och arbetsmiljö. Vi söker nu en till kollega som kan utöka teamet av specialister i arbetsmiljöfrågor. Tilltalas du av en tjänst där du arbetar både strategiskt och operativt ska du läsa vidare.
Som arbetsmiljöspecialist hos oss arbetar du dels övergripande för systematik inom hela arbetsmiljöområdet och är ett bollplank till kommuntekniks verksamheter. En annan del av tjänsten innebär att du arbetar operativt och stöttar verksamheterna i de delar som de behöver stöd i. I rollen ingår bland annat att:
• Vara samordnare för samt operativt stödja verksamheterna i arbetsmiljöarbetet.
• Bevaka lagkrav samt implementera och uppdatera styrande dokument och processer på avdelningen.
• Samordna och driva kommuntekniks nystartade KMA-nätverk (Kvalitet-, miljö- och arbetsmiljö).
• Planera och genomföra relevanta utbildningar, workshops och kommuntekniks årliga Hälso- och säkerhetsdagar.
• Vara rådgivare och expert inom arbetsmiljöområdet samt coacha i förbättrings- och förändringsarbete.
• Planera och leda avdelningens arbetsmiljöarbete i samråd med förvaltningens arbetsmiljönätverk och i samarbete med andra uppdragsgivande förvaltningar.
• Planera för och bistå vid utredning av tillbud och arbetsskador, undersökningar och mätningar såsom skyddsronder, riskbedömningar m.m.
• Samordna- och följa upp målarbete inom arbetsmiljöområdet tillsammans med kommuntekniks målsamordnare.
• Vara superanvändare för tillbudsrapporteringssystem samt bereda och ta fram statistik och rapporter till verksamheten.
• Allmänt förekommande arbetsuppgifter inom avdelningen.
• Vara delaktig i implementeringen av BBS på avdelningen.
En stor del av rollen handlar om samarbete, dels med kollegor inom avdelningen, förvaltningen och Malmö stad, dels med externa parter. Det finns ett arbetsmiljönätverk på förvaltningen som du kommer vara delaktig i och där det finns möjlighet att få stöd i olika arbetsmiljöfrågor. Du kommer att vara avdelningens representant i förvaltningens och stadens arbetsmiljörelaterade nätverk samt kontaktperson gentemot arbetsmiljöverket.
Kvalifikationer
Vi söker dig som under minst två år har arbetat med liknande arbetsuppgifter som ovan. Du har antingen YH-utbildning eller universitetsutbildning som arbetsmiljöingenjör. Har du annan universitetsutbildning kombinerad mer längre erfarenhet inom arbetsmiljö ser vi det som likvärdigt. Vidare måste du ha goda kunskaper om aktuella lagar och förordningar samt vara van vid att hantera arbetsmiljöverkets föreskrifter. Du har god teknisk kompetens och erfarenhet av olika tekniska mätningar, exempelvis vibrationsmätningar. Det är meriterande med erfarenhet av BBS - beteendebaserad säkerhet. Goda kunskaper i svenska i tal och skrift är en förutsättning.
För att lyckas i din roll behöver du ha en stor portion ödmjukhet inför de utmaningar som våra verksamheter har i sin vardag. Du måste vara duktig på att skapa och behålla goda relationer. Du är strukturerad och står för ordning och reda samtidigt som du, för att nå ut med din kunskap och ditt budskap, behöver vara entusiasmerande, lösningsfokuserad, pragmatisk och pedagogisk i ditt sätt. Självklart har du ett stort intresse för arbetsmiljöfrågor och tycker om att arbeta både strategiskt och operativt. Vidare har du förmågan att kunna växla mellan helhet och detaljer då det finns ett stort behov av att stötta våra verksamheter i stort och smått. Vi önskar också att du är nyfiken och har ett intresse av att omvärldsbevaka.
Om arbetsplatsen
Kommunteknik arbetar för en väl fungerande stadsmiljö och erbjuder lokalt miljöanpassade och ekonomiskt effektiva helhetslösningar av drift, underhåll, skötsel, beredskap och teknisk service inom gator, parker och fastigheter. Avdelningen har cirka 600 anställda och omsätter årligen runt 930 miljoner kronor.
Serviceförvaltningen är uppdelad i fem avdelningar och erbjuder allt från färdtjänst till IT och att svara medborgarna i Malmö stads kontaktcenter. Vi underhåller gator, parker, grönytor och stränder, förvaltar Malmö stads alla byggnader och ser till att våra skolelever får bra och näringsrik mat. Tillsammans är vi en smart servicepartner till staden.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform:Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast möjligt, vid överenskommelse
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta ovan nämnda kontaktpersoner.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98