OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Framtidenkoncernen är Göteborgs allmännytta och Sveriges största bostadskoncern. Hos oss bor var fjärde göteborgare. Våra fastigheter med ca 74 000 lägenheter är värda ca 112 miljarder kronor, vi investerar årligen flera miljarder på göteborgsmarknaden och vi har drygt 1000 medarbetare i koncernen som varje dag jobbar för att göra Göteborg bättre.
Framtidenkoncernen leds av moderbolaget Förvaltnings AB Framtiden. I koncernen ingår fem förvaltande dotterbolag (Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och Göteborgslokaler), två byggande dotterbolag (Framtiden Byggutveckling och Egnahemsbolaget) och Störningsjouren.
Störningsjourens 66 medarbetare arbetar med störningshantering och fastighetsjour dygnet runt, vardag som helgdag, året runt. Vårt uppdrag är att i alla delar jobba vräkningsförebyggande i enlighet med Göteborgs stads riktlinjer. Vi erbjuder tjänster som skapar trygghet och säkerhet i Göteborgs bostadsmiljöer för hyresvärdar i allmännyttan, privata hyresvärdar och bostadsrättsföreningar om totalt ca 100 000 lägenheter.
ARBETSUPPGIFTER
Nu tillsätter vi den spännande kombinationstjänsten som HR-ansvarig på Störningsjouren till 50 % och arbetsmiljöstrateg till hela Framtidenkoncernen på 50 %.
Som HR-ansvarig på Störningsjouren arbetar du brett med att stödja bolagets VD och chefer i det strategiska, operativa och administrativa personalarbetet. Du ansvarar för HR-processernas tillämpning och utveckling. I det löpande arbetet innebär det bland annat att:
• samordna det systematiska arbetsmiljöarbetet, där realtidsmätningar utgör ett viktigt verktyg
• säkerställa den fackliga samverkan
• coacha cheferna i arbetsgivar- och ledarrollen
• rekrytera och säkerställa introduktion
• vara kontaktperson till Framtidens lönecenter
• ta fram och förankra rutiner och stödmaterial där det behövs.
Du ingår i bolagets ledningsgrupp och rapporterar till VD. Du representerar Störningsjouren i koncernens HR-råd som leds av HR-chefen för moderbolaget.
I rollen som arbetsmiljöstrateg kommer du få en viktig roll i att skapa förutsättningar för att koncernen ska nå vårt utmanade mål som innebär att ingen del av staden ska finnas med på polisens lista över särskilt utsatta områden 2025. En säker och trygg arbetsmiljö är en av de avgörande faktorerna för att våra medarbetare ska kunna göra allt det som behövs för att målet ska nås. Här får du vara med och göra skillnad på riktigt i vår tids kanske största samhällsutmaning!
Uppdraget innebär att fortsätta vårt arbete med att samordna och utveckla det koncerngemensamma arbetsmiljöarbetet genom bland annat:
• utveckling och implementering av koncerngemensamma metoder, rutiner, utbildningar och verktyg
• samordna och säkerställa genomförandet av aktiviteter och utbildningar inom framförallt trygghet- och säkerhet, hot och våld i nära samarbete med säkerhetsfunktionerna
• hålla i utbildningar inom arbetsmiljöområdet
• fortsatt implementera metod för kamratstöd
• utgöra expert- och processtöd inom arbetsmiljöområdet till koncernens övriga HR- och säkerhetsfunktioner.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen inom personalområdet eller motsvarande erfarenhet. Du har flera års erfarenhet som HR-generalist och specialist inom arbetsmiljöområdet. Vi ser det som meriterande om du har din bakgrund både i offentlig sektor och i bolag eller näringsliv.
Du har ett stort engagemang för HR-frågor och är drivande och serviceinriktad gentemot de chefer du stöttar. Vi behöver dig som har förmåga att skapa goda relationer och är van att kommunicera och engagera på olika nivåer i organisationen.
Du har i dina tidigare uppdrag som HR-generalist särskilt arbetat med arbetsmiljö, rekrytering, lönebildning men också stöd i arbetsrätt och avtalsfrågor samt i personalärenden.
Du har erfarenhet av att:
• ha drivit utvecklings- och förbättringsarbete inom arbetsmiljöområdet gärna med fokus på trygghets- och säkerhetsfrågor.
• arbeta i organisationer där det finns personalkategorier som riskerar att utsättas för hot och våld i sitt yrkesutövande.
• hålla i utbildningar och leda workshops
Du har förmåga och erfarenhet av att utveckla och ta fram nya idéer men kan också vara ihärdig i att operativt genomföra och hantera den administrativa delen av genomförandet. För att bli framgångsrik i ditt uppdrag tror vi att du är skicklig på att arbeta strukturerat och planmässigt med fokus på det långsiktiga målet men samtidigt ha förmåga att hantera händelser i vardagen och omprioritera om det behövs.
Vi söker dig som brinner för att utveckla koncernens arbetsmiljöarbete så det tydligt bidrar till att vi når våra mål och till en säker och trygg arbetsplats för våra medarbetare.
ÖVRIGT
Organisatoriskt är din tjänst placerad på Störningsjouren där du kommer att arbeta nära bland annat koncernsäkerhetschefen i din roll som arbetsmiljöstrateg. I det uppdraget arbetar du också nära koncernens HR-chef och i nära samarbete med systerbolagens HR-funktioner. Som medarbetare på Störningsjouren välkomnas du till centralt belägna lokaler ett stenkast från Liseberg och moderbolaget är lokaliserat på Johanneberg Science Park. Koncernen tillämpar flexibelt arbetssätt vilket innebär att du i samråd med dina uppdragsgivare kommer överens om var och hur du utför ditt uppdrag bäst.
Framtidenkoncernen arbetar för att erbjuda ett hållbart arbetsliv och vara en inkluderande arbetsplats där människors olikheter tas tillvara, där medarbetare ska känna en hög grad av tillhörighet och där alla kan vara sig själva.
Inför tillsättning av tjänsten genomförs en bakgrundskontroll på slutkandidaten.