OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på särskilda ungdomshem och LVM- hem över hela landet. SiS verkställer även sluten ungdomsvård och finansierar forskning för att utveckla vården och behandlingen. I klartext är det vårt uppdrag att vända liv som präglats av utanförskap, missbruk och psykosociala problem. Därför spelar SiS en avgörande roll i vårdkedjan och ger hopp i svåra situationer. Att skapa den livsviktiga förändringen och möjligheten är inget vanligt jobb. Därför blir ditt arbetsliv på SiS en resa i personlig utveckling och din vardag en tuff och spännande utmaning på alla professionella plan.
ARBETSUPPGIFTER
Statens institutionsstyrelse söker en arbetsmiljöstrateg till personalavdelningen med placering vid huvudkontoret i Stockholm. Personalavdelningen ansvarar för SiS övergripande personalarbete, kollektivavtalsfrågor, arbetsrättsfrågor och arbetsmiljöfrågor, och är ett strategiskt och konsultativt stöd i arbetsgivarfrågor inom myndigheten. Tjänsten är placerad på förhandlingsenheten och du rapporterar direkt till förhandlingschefen. Som arbetsmiljöstrateg ansvarar du tillsammans med en kollega för att planera, driva, utveckla och följa upp SiS systematiska arbetsmiljöarbete. Du är specialist inom riskbedömning, med fokus på hot och våld samt psykosocial arbetsmiljö och rehabilitering.
I arbetet ingår att vara kontaktperson gentemot både interna och externa kontakter som exempelvis företagshälsovården.
Arbetsuppgifter i korthet:
• Du ska utveckla och följa upp SiS arbetsmiljöutbildningar och även utbilda skyddsombud och chefer i systematiskt arbetsmiljöarbete.
• Du verkar som ett systemstöd för vårt händelserapporteringssystem
• Du tar fram riktlinjer och nyckeltal samt tar fram och förvaltar rutiner på myndighetsövergripande nivå.
• Du är ett stöd till SiS chefer när det gäller arbetsskadeanmälningar, tillbudsrapportering samt analys av resultat av medarbetarundersökningar
• Du leder samverkan i skyddsorganisationen
• Du ansvarar för omvärldsbevakning inom arbetsmiljö och hälsa.
I tjänsten förekommer resor.
KVALIFIKATIONER
Du är:
För att trivas i rollen är du en driven och resultatinriktad person som samtidigt är lyhörd och har en god samarbetsförmåga. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och anpassar ditt budskap efter målgrupp. Du har även en dokumenterat god pedagogisk förmåga och vana att framträda inför grupp.
Du ska:
• Ha högskoleutbildning (minst 180 hp) med inriktning mot arbetsmiljö, eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig
• Ha minst tre års erfarenhet av arbetsmiljöarbete
• Ha dokumenterad erfarenhet av att arbeta med tekniska system och systemförvaltning
• Ha B-körkort
Du bör:
• Ha grundläggande kunskaper inom fysisk arbetsmiljö
ÖVRIGT
SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.
Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.