OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.
Dnr 2020/048246
Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!
Vi söker en erfaren analytiker med samhällsvetenskaplig inriktning till Stockholm som ska, tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare, arbeta med enhetens analysverksamhet för att tillgodose våra interna och externa intressenters behov.
Statistik- och analysenheten har ansvar för den officiella svenska arbetsmiljö- och arbetsskadestatistiken samt att ta fram underlag för myndighetens tillsyns- och regelarbete, exempelvis omvärldsrapporter, uppföljningar och utvärderingar. Enheten arbetar också med analys av arbetsmiljön för att identifiera samband och trender i arbetsmiljön och att göra dessa mer tillgängliga för externa intressenter.
Ditt nya arbete
Du kommer att arbeta med olika delar av enhetens analysverksamhet, som exempelvis riskanalys, omvärldsanalys och utvärderingsverksamhet. Som analytiker är du bred i din kompetens och kan anpassa metod och angreppssätt utifrån de behov och uppdrag som finns. Arbetet på enheten är omväxlande och innebär att dina ansvarsområden kan variera och innebära samarbete med andra enheter, där du förväntas kunna projektleda och vara drivande i arbetet.
Du kommer bland annat att arbeta med:
• regeringsuppdrag inom arbetsmiljöområdet
• analytiskt omvärldsarbete
• utvärderingar/effektutvärderingar av myndighetens verksamhet
• underlag/beslutsunderlag till myndighetens ledning eller andra delar av organisationen
• analysstöd i projekt eller i andra delar av myndighetens verksamhet
Kvalifikationskrav
Du ska ha:
• Högskoleexamen med samhällsvetenskaplig inriktning.
• Minst tre års dokumenterad erfarenhet av kvalificerat analysarbete
• Erfarenhet av projektledning
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift, både på engelska och svenska
För att lyckas i uppdraget måste du vara analytisk, strategisk och resultatinriktad. Rollen kräver ett stort mått av flexibilitet och en god förmåga till samarbete. Du är kommunikativ och van vid att föra dialog med såväl kollegor och externa parter, och du kan presentera komplexa material för såväl stora som små grupper. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet från statlig myndighet av analysarbete, gärna inom arbetslivsområdet
• erfarenhet av arbete med utvärderingar/effektutvärderingar
• erfarenhet av arbete med omvärldsanalys
• forskarbakgrund/doktorsexamen inom område som bedöms som relevant för tjänsten
Mer om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Solna Business Park. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om 6 månader.
Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida av.se/arbeta hos oss.
Vi vill vara en arbetsplats med bred mångfald - olika perspektiv gör oss bättre. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.
Om du har frågor
Kontakta oss på telefon 010-730 90 00. Frågor om anställningen besvaras av enhetschef Ann Ponton Klevestedt. Fackliga kontaktpersoner är för Saco Hannes Kantelius, för ST Marita Jonsson och för Seko Jenny Bengtsson.
Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Välkommen med din ansökan senast den 30 september 2020. Ansök genom att klicka på länken nedan.
Om avdelningen
Avdelningen för administration och analys ansvarar för fyra av Arbetsmiljöverkets totalt nio verksamhetsområden: styra verksamheten, ge verksamhetsstöd, bedriva analysarbete och att hantera transfereringar. Vi ansvarar för kontakter med Regeringskansliet på tjänstemannanivå, regional skyddsombudsverksamhet och utstationeringsregistret. Inom avdelningen finns även svarstjänst, bland annat för allmänna frågor, e-tjänster och växel.
Om myndigheten
Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö- och arbetstider följs av företag och organisationer. Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och att förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi är idag ca 650 medarbetare fördelade på totalt 11 orter i Sverige.