OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Dnr: 2023/061051
Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Då är det här jobbet något för dig! Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. På enheten för statistik och analys har vi uppdraget att skapa den officiella statistiken över arbetsskador och arbetsmiljö. Vi ansvarar också för myndighetens omvärldsanalys och tar fram olika former av statistik, analyser och beslutsunderlag. Vi är 17 engagerade kollegor som arbetar tillsammans med detta viktiga uppdrag.
Ditt nya arbete
Alla arbetsgivare ska anmäla de arbetsskador som sker på arbetsplatserna enligt lag, i praktiken handlar det om till exempel olyckor och sjukdomar. Arbetsmiljöverket skapar officiell statistik av dessa anmälningar.
Ditt arbete består i att kvalitetssäkra/koda arbetsskadeanmälningar. Du ser till att anmälningarna är fullständiga och korrekta. Kodningen kan ibland vara enkel, men ibland ett klurigt detektivarbete där du själv behöver ta reda på information. Arbetet kräver stor noggrannhet, kvalitetsmedvetenhet och effektivitet. Att arbeta med olika digitala system är grunden i arbetet. Kunskaper om den svenska arbetsmarknaden, om olika typer av arbetsmiljöer och om arbetsrelaterad hälsa är viktiga för att kunna utföra arbetet.
De arbetsskadeanmälningar du arbetar med är viktiga för hela Arbetsmiljöverket, eftersom mycket av vår statistik baseras på dem. Statistiken ligger till grund för årliga publikationer, prioriteringar i Arbetsmiljöverkets inspektionsverksamhet samt som svar på en mängd statistikförfrågningar till myndigheten.
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har:
• gymnasieexamen
• minst ett års arbetslivserfarenhet av rutinmässiga datakvalitetssäkring, inom de senaste tre åren
• minst 5 års sammanhängande arbetslivserfarenhet efter gymnasieexamen
• vana att söka och identifiera rätt information med hjälp av tekniska verktyg
• mycket hög förståelse för svenska språket
• god läs -och tolkningsförmåga av engelska språket.
Det är meriterand e om du har eftergymnasiala studier i samhällsorienterande ämne och/eller statistik.
Som person ser vi att du lyckas i rollen som kodare om du kan arbeta med rutinbaserade arbetsuppgifter med uthållighet, effektivitet och noggrannhet. Du är kvalitetsmedveten och har sinne för detaljer. Du är nyfiken och har ett driv att ta reda på mer information när så behövs.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Mer om anställningen och din ansökan
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Solna. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om sex månader.
Vår rekryteringsprocess grundar sig på kompetens och vi kommer därför att använda oss av en så kallad kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra denna process. Därför ber vi dig att bifoga din CV och svara på våra urvalsfrågor när du registrerar din ansökan.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb och fritid. För oss är det viktigt med en hållbar arbetsmiljö. Därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete några dagar per vecka, där verksamheten tillåter och för de som önskar. Vi arbetar både aktivitetsbaserat och med fasta arbetsplatser.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som ska vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Integrering av jämställdhet och tillgänglighet i alla delar av verksamheten är en självklarhet.
Läs mer om våra förmåner på www.av.se/om-oss/vara-formaner-och-villkor/ .
Om du har frågor
Ytterligare information om tjänsten lämnas av enhetschef Ann Ponton Klevestedt. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.
Välkommen med din ansökan senast den 9 november 2023.
Ansök genom att klicka på länken till höger.