OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20220684
Arbetsuppgifter
Vill du stötta personer med psykisk funktionsnedsättning i deras arbetsliv? Är du bra på att skapa, utveckla och underhålla relationer med deltagare, nätverk och arbetsgivare? Brinner du för ett återhämtningsinriktat arbetssätt och vill du arbeta i ett integrerat team för nyinsjuknade i psykos tillsammans med psykiatrin? Då kanske du är den vi söker!
Som arbetsspecialist arbetar du enligt IPS-modellen för att stödja personer med psykisk funktionsnedsättning att söka, finna, få och behålla ett arbete på den öppna arbetsmarknaden, med möjlighet till lönearbete utan fokus på arbetsförmågebedömning. Arbetssökandet grundar sig på individens val. Intresse och arbetserfarenhet kartläggs för att kunna bistå den arbetssökande att finna en lämplig arbetsgivare. I ditt arbete som IPS-arbetsspecialist tar du många kontakter med arbetsgivare för att möjliggöra för deltagarna att få ett arbete. I arbetet ingår även stöd i studier enligt modellen Supported Education, det vill säga att stödja den enskilde att påbörja, genomföra och avsluta studier både på komvux, yrkeshögskola, högskola och universitet, för att kunna komma ut på arbetsmarknaden med målet att nå egen försörjning.
IPS-modellen, Individual Placement and Support, skiljer sig från traditionell arbetsrehabilitering genom att arbetsträningen sker i den direkta arbetsmiljön på en arbetsplats. En förutsättning för att verksamheten ska fungera är att du som arbetsspecialist bistår med både pedagogiskt och kognitivt stöd i den direkta arbetssituationen så länge det behövs. Stödet utformas individuellt för varje person, och ges både till individen och arbetsgivaren. Stor del av arbetstiden är ute på fältet där du träffar deltagare och arbetsgivare och/eller utbildningsanordnare.
Du arbetar i ett integrerat team i nära samarbete med teamkollegor från Region Skåne. Teamet utgår från Påskliljegatans mottagning för nyinsjuknade i psykos (NIP). NIP-teamets uppdrag är att ge nyinsjuknade i psykos och deras närstående snabbt och kvalificerat stöd i den kris som insjuknandet innebär. Teamets insatser fokuserar på kris- och familjeinterventioner, bedömning, utredning samt fortsatt behovsanpassad behandling och rehabilitering. Ett nära samarbete finns med heldygnsvården som har åtta vårdplatser, NIP-avdelning 25, som ligger i samma hus. NIP-teamet består av 15 medarbetare med olika yrkesbakgrund.
Som IPS-arbetsspecialist kommer du att ingå i sektionen för integrerad verksamhet som tillhör Avdelning Myndighet och Socialpsykiatri. Alla som arbetar i denna sektion sitter i samlokaliserade team tillsammans med medarbetare från psykiatri och beroendemottagning i Region Skåne. I sektionen finns ytterligare fem IPS-arbetsspecialister som du kommer att ha ett tätt samarbete med. Handledning ges individuellt och i grupp.
Kvalifikationer
Krav:
• Högskoleexamen med beteendevetenskaplig inriktning, exempelvis socionom eller arbetsterapeut eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig.
• Dokumenterad erfarenhet av arbete med arbetsrehabilitering för personer med psykisk ohälsa, beroendeproblematik och/eller samsjuklighet.
• God svenska samt engelska i såväl tal som skrift,
• Kan cykla, med hela Malmö som geografiskt område,
Meriterande:
• Utbildning i Individual Placement & Support (IPS) eller Supported Employment (SE).
• God kunskap kring återhämtningsinriktat arbetssätt.
• Erfarenhet av att arbeta i en integrerad verksamhet och av samarbete med psykiatri, FK och AF samt kännedom om respektive huvudmäns regelverk.
Du är prestigelös, lyhörd och flexibel. Du tycker om att arbeta i ett team där du delar med dig av din kunskap och tillvaratar teamets kompetens för att tillsammans ge deltagaren det bästa stödet.
Arbetet är självständigt och förutsätter att du har en god initiativkraft, är resultatorienterad, flexibel, uthållig och har en god förmåga att hitta nya vägar och kreativa lösningar i ditt arbete. Du är en social person som har lätt för att knyta nya kontakter, då mycket av ditt arbete kommer att handla om att engagera och intressera olika arbetsgivare, aktörer och företag och skapa goda samarbeten med dessa. Sist men inte minst är du van vid att jobba både i team och självständigt och har en mycket god förmåga att bygga allians med deltagarna.
Vi ser gärna att du har körkort.
Om arbetsplatsen
I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning!
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Visstidsanställning tom 231231 med goda möjligheter till förlängning
Omfattning:100%
Antal tjänster:1
Tillträde: 220901
Övrigt
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98