OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du arbetsterapeut och söker ett arbete som är utmanande, omväxlande och meningsfullt? Då kanske det här är arbetet för dig. Nu söker vi en ny kollega då en av våra arbetsterapeuter går i pension. I tätt samarbete med kollegor skapar vi möjligheter för människor med funktionsnedsättningar att leva ett bra liv.
Välkommen till en arbetsplats där du är mitt i livet och samhället. Och gör skillnad varje dag. På riktigt.
Arbetsuppgifter
Som arbetsterapeut är du en del av vårt tvärprofessionella team med inriktning mot neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Målgruppen är barn och ungdomar som har autism med normalbegåvning, 7-17 år. Övriga kompetenser i teamet är kuratorer, psykologer och specialpedagog. Logoped, fysioterapeut och dietist är med i teamet vid behov. Vi har ett nära och gott samarbete och tillsammans utarbetar vi förslag till åtgärder som kan minska de svårigheter som funktionsnedsättningen kan medföra i det dagliga livet. Du deltar i samordning av hela teamets insatser och planeringen för patienterna. Vi har även ett nätverksinriktat arbetssätt som ofta sker i samverkan med vårdgrannar och myndigheter, exempelvis psykiatri och kommunala verksamheter.
I uppdraget ingår att göra individuella kartläggningar och bedömningar i syfte att få vardagen att fungera bättre. Ofta med fokus på kognitiva förmågor, men även motoriska bedömningar förekommer. Att förskriva hjälpmedel och ge råd kring struktur och strategier är vanligt förekommande arbetsuppgifter. I arbetet ingår också att bedöma behov av bostadsanpassning.
En viktig del i arbetet som ofta utförs tillsammans med andra professioner i teamet är att förmedla kunskap genom utbildning och gruppverksamhet, dels till föräldrar med också direkt till barn/ungdom.
Föräldrastöd för att få familjens vardag att fungera bättre kan också ges individuellt, ofta i samarbete med andra i teamet. Att ge stöd som främjar barnets delaktighet, självständighet och vuxenblivande är självklart i patientarbetet.
Patientbesöken genomförs på Habiliteringscentrum eller digitalt. Vi arbetar med ett stort barnfokus för att anpassa kommunikationen och bemötandet till de barn och ungdomar vi möter.
Att arbeta med ständiga förbättringar och utvecklingsfrågor är en naturlig del i det dagliga arbetet.
Om arbetsplatsen
Habiliteringscentrum är en specialistverksamhet som erbjuder stöd och behandling till barn, ungdomar och vuxna med synnedsättning, intellektuell funktionsnedsättning, autism eller medfödda, omfattande och bestående rörelsenedsättningar. Till vuxna med förvärvad hjärnskada erbjuds stöd kring kommunikation och kognition. Inom Habiliteringscentrum finns cirka 150 medarbetare fördelade mellan våra enheter i Västerås, Köping och Fagersta.
Vi erbjuder dig:
Arbete i en välfungerande verksamhet som värdesätter dig som medarbetare.
Att vara del av ett team med ett fantastiskt kollegialt klimat. Introduktionsprogram där du bland annat får ta del av våra interna utbildningar.
Tillgång till en mentor för att du ska känna dig trygg i din profession.
Möjlighet att gå dubbelt med erfaren kollega under introduktion
Yrkesträffar tillsammans med andra kollegor inom verksamheten.
Utbildningsmöjligheter inom exempelvis habilitering eller annan relevant utbildning.
Läs mer om Regionens förmåner här: https://www.regionvastmanland.se/jobba-med-oss/dina-formaner/
Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad arbetsterapeut. Har du erfarenhet som arbetsterapeut är det meriterande men vi välkomnar även dig som är ny i yrkesrollen. Det är också meriterande om du har erfarenhet av habilitering och/eller arbete med människor med autism eller andra funktionsnedsättningar.
För rollen lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper. Vi ser att du är en trygg och flexibel person. Eftersom vårt arbete innebär en långvarig kontakt med patienten är du bra på att bygga tillitsfulla relationer och motiveras av att se det mer långsiktiga resultatet. Du trivs som bäst när du får samarbeta tillsammans med andra men värdesätter samtidigt att få vara självgående i ditt arbete. Körkort är ett krav då resor förekommer i tjänsten. Verksamheten har egna leasingbilar. Det är viktigt att du kan uttrycka dig väl på svenska, både i tal och skrift.
Anställningsvillkor
Anställningsvillkor Tillsvidareanställning, heltid. Tillträde efter överenskommelse.
Nyfiken?
Maila gärna oss om du vill boka ett förutsättningslöst samtal så berättar vi mer. Du kan även kontakta oss för ett studiebesök. Du får då möjlighet till en rundtur för att se våra lokaler, träffa några medarbetare och få en inblick i vårt arbete. Kontakta enhetschef Lena Bjärnelid så löser vi det!
Välkommen med din ansökan senast 8 Januari 2023.
Intervjuer kan ske löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan!
Bifoga gärna intyg och betygshandlingar med din ansökan.
Utdrag från polisens belastningsregister kommer att begäras vid en eventuell anställning
Vi tackar nej till dig som säljer alla slags rekryteringstjänster.
Region Västmanland är en av länets största arbetsgivare med ca 7 000 anställda. Vår huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik och miljö. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.
Titta gärna på vår informationsfilm: https://youtu.be/7qLByHRP6mY
Kontaktpersoner på detta företaget
Christina Gehlin, Avdchef
0221-263 47
Cecilia Stoor, Vårdförbundet
021-10 41 67
Maria Fredriksson Frischenfeldt, Sektionsledare Resurslaget i Köping
0221-26368
Aliisa Andreasson, Enhetschef avd 1
0221-261 24
Jeny Zackrisson, Enhetschef avd 1
0221-261 53
Christina Gehlin, Enhetschef avd2/AH
0221-263 47
Therese Edvardsson, Tf. Enhetschef avd 3
0221-26 271
Fredrik Leek, Områdeschef, Ambulanssjukvården Västmanland
021-17 45 59
Marie Malm, Enhetschef
021-17 45 69
Fredrik Rudstam, Vårdförbundet
021-17 34 42