Ärendehandläggare till Sveriges geologiska undersökning

Ärendehandläggare till Sveriges geologiska undersökning

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till utvecklingen av Sveriges havsbaserade vindkraftsutbyggnad?
Enheten Juridik, arkiv och diarium består av tio medarbetare. Enheten ansvarar för bland annat arkiv och registratur, juridiskt stöd till övrig verksamhet och handläggning av tillstånds- och tillsynsärenden enligt kontinentalsockellagen (KSL).
Vi erbjuder:
Möjligheten att arbeta i en ny och spännande bransch under framväxt, som involverar både energi- och miljöfrågor
En varierande roll där du både är delaktig i spännande projekt och bidrar till att utveckla verksamheten
Goda utvecklingsmöjligheter i din roll och inom verksamheten, där du erbjuds kompetensutveckling inom din roll
En trygg anställning med bra anställningsförmåner exempelvis möjlighet till utökad semester, flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, företagshälsovård och förmånliga pensionsvillkor
Flexibilitet gällande arbete på kontoret och på distans

Arbetsuppgifter
Som handläggare kommer du främst att stötta juristerna i det dagliga arbetet. I handläggningen av ärenden enligt kontinentalsockellagen handlar din roll om att till exempel ta emot och besvara notifieringar (aviseringar om att en undersökning enligt tillstånd ska påbörjas) och att arbeta med tillsyns- och tillståndsärenden. Du kommer även att bereda anmälningsärenden, vara behjälplig med handlingar i vårt diarium, hantera post och utskick och genomföra granskning och utlämnande av allmänna handlingar. Rollen innebär att ha ett nära samarbete med både interna och externa parter, och att informera och ge service till verksamhet, allmänhet, myndigheter, intressenter och näringsliv. Exempelvis kommunicerar du ut handläggningstider, berättar om hur ärenden fortskrider, och har bevakning kring våra interna remisser.
Utifrån verksamhetens behov kan arbetsuppgifterna komma att anpassas till din utbildning och erfarenhet, vilket betyder att vissa arbetsuppgifter kan tillkomma och andra utgå.
Tjänsten är säkerhetsklassad och en registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att utföras på slutkandidat. För tjänsten krävs en godkänd registerkontroll innan beslut om anställning fattas.
Kompetens
Vi söker dig som har:
en för tjänsten relevant högskole- eller universitetsutbildning
goda kunskaper inom Microsoft Office och förmåga att sätta sig in nya system
mycket god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska
god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på engelska

Meriterande erfarenheter och kompetens:
kunskap inom eller erfarenhet av arbete med geologi, maringeologi och/eller marinbiologi
kunskap inom eller erfarenhet av arbete med havsbaserad vindkraft
kunskap om geografiska informationssystem
erfarenhet av ärendehandläggning
erfarenhet av administrativt arbete inom statlig eller offentlig verksamhet

Personliga kvalifikationer
I denna roll ska du som person samarbeta väl både med interna och externa parter, och det är därför viktigt att du har lätt för att bygga relationer, kan kommunicera och förmedla information på ett förtroendegivande och pedagogiskt sätt. Du ska kunna arbeta självständigt, där du planerar med framförhållning samtidigt som du är flexibel och kan anpassa dig till ändrade förutsättningar. Du har ett prestigelöst förhållningssätt, har en hög känsla för service, är trygg i din kompetens och lösningsorienterad. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för denna tjänst.
Om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning, heltid, där vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningsort: Uppsala, Lund, Göteborg, Malå eller Luleå. Ange i din ansökan vilken ort du önskar. Resor i tjänsten förekommer.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 11 februari 2024. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Dina meriter ska kunna styrkas genom uppvisande av originalhandlingar eller styrkt meritförteckning. Vi tillämpar ett inkluderande synsätt och eftersträvar mångfald ur alla aspekter. SGU använder ett webbaserat rekryteringssystem som du ansöker genom via vår webbplats.
Som statlig myndighet omfattas SGU av offentlighetsprincipen. Det innebär att vi är skyldiga att lämna ut dina ansökningshandlingar om någon efterfrågar dem.
Vill du veta mer, hör av dig till tf. enhetschef Olof Taromi Sandström, telefon 046-31 17 81 eller våra fackliga företrädare: Peter Åkerhammar, telefon 018-17 92 96, för Saco-S och Annika Törnkvist, telefon 018-17 92 29, för ST-geologiska.
Rekryteringen utför SGU i egen regi och vi undanber oss därmed telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Om SGU
Sveriges geologiska undersökning (SGU) är myndigheten för frågor om berg, jord och grundvatten i Sverige. Vi tillhandahåller geologisk information för samhällets behov på kort och lång sikt. SGU sorterar under Klimat- och näringslivsdepartementet. Vår vision är att Sverige har en hållbar samhällsutveckling, att mark och vattenområden används och utvecklas för de ändamål de är bäst lämpade samt att mineralnäringen och andra naturresursbranscher är livskraftiga och ansvarstagande. SGU har idag cirka 290 anställda varav merparten arbetar i Uppsala. Övriga är stationerade på kontoren i Lund, Göteborg, Malå och Luleå. Läs mer på www.sgu.se

Sammanfattning

Postadress

Villavägen 18
Uppsala, 75236

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024