OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är en drivande kraft för det hållbara samhället. Vi arbetar tillsammans med myndigheter, kommuner och andra aktörer med fokus på Västra Götalands län och våra 1,7 miljoner invånare.
Vi har ett meningsfullt och hållbart arbete med trevliga och kompetenta kollegor. Hos oss arbetar vi med att få samhällen, människor, djur, natur och kulturvärden att fungera både idag och i framtiden. Många pratar om hållbarhet men vi arbetar med det varje dag. Vill du vara med?
ARBETSUPPGIFTER
Är du en serviceinriktad och noggrann administratör som gillar att hitta lösningar och se utvecklingsmöjligheter i det dagliga
arbetet? Vill du vara med och utveckla Länsstyrelsens ärendehantering tillsammans med ett härligt gäng med mycket
kompetens och arbetsglädje och som värdesätter samarbete? Då har du hittat rätt!
Som ärendekoordinator arbetar du tillsammans med kollegor i ett team. Du kommer huvudsakligen att arbeta med ett
samlat digitalt ärendeflöde och ge dagligt stöd i frågor kopplade till ärendehantering mot både myndighetens verksamheter
och våra externa kontakter. Det innebär att registrera och digitalisera inkomna handlingar, expediera handlingar, bevaka
och hantera delgivningar, ge information och stöd samt utbilda i vårt diarieföringssystem Platina. Viss form av
receptionsarbete kan också förekomma.
Ärendeserviceenheten är en spännande arbetsplats med både utmaningar och möjligheter. Enheten har hand om
Länsstyrelsens digitala dokument- och ärendehantering, arkivbildning samt arkivvård och är en del av Avdelningen för
verksamhetsstöd. Uppdraget är att arbeta med ett samlat digitalt ärendeflöde och vara ett administrativt stöd för
myndigheten. Även utvecklingsfrågor kopplade till Länsstyrelsens mål att bli en modern, digital myndighet är en del av vårt
uppdrag. Vi ser distansarbete som en möjlighet när det fungerar för verksamheten.
Anställningarna är tillsvidare och med placering i Göteborg.
KVALIFIKATIONER
Du har gymnasieutbildning och behärskar svenska i både tal och skrift. Vi söker dig som har arbetat med liknande
arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning. Du har relevant erfarenhet av registreringsarbete i ärendehanteringssystemet
Platina, diarieföring och dokumenthantering. Erfarenhet av att expediera handlingar och utlämnande av allmänna
handlingar. Du behöver ha en grundläggande kunskap om följande lagstiftningar: dataskyddsförordningen, offentlighet och
sekretesslagen samt förvaltningslagen. Det är meriterande om du har arbetat med delgivningar och hantering av detta.
Du gillar och har förmåga att ge god service och kommunicera lyhört och prestigelöst. Du har förmåga att se
utvecklingsmöjligheter och tar initiativ till att förbättra och förenkla såväl arbetssätt och rutiner.
Du vill bidra till god förvaltning och det innebär att du är påläst, noggrann när det gäller att följa regler samt uthållig när det
gäller att sköta stora mängder av samma uppgift, hitta effektivare lösningar och möta dem vi är till för.
I rollen behöver du ha förmåga att arbeta självständigt, med du har också en god samarbetsförmåga och kan planera, lösa
uppgifter och utveckla arbetssätt tillsammans med dina kollegor. Du behöver kunna prioritera och planera om.
Du har ett hälsosamt förhållningssätt till arbetet, vilket märks bland annat på hur du planerar och genomför dina uppgifter.
Som person ligger ditt fokus på möjligheter och lösningar snarare än hinder och du har en sund distans till arbetet.
Utöver erfarenheterna och förmågorna som vi har beskrivit här ovan behöver du vara van vid digitala verktyg och
arbetssätt.
Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.
ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.