Ärendesamordnare till Kommunkansliet

Ärendesamordnare till Kommunkansliet

Arbetsbeskrivning

Om Kommunledningsförvaltningen
I en stor och innovativ kommun som Linköping, har Kommunledningsförvaltningen en viktig samordnande roll. Vi ger stöd och service till hela kommunen, företag och organisationer. På så sätt skapas goda möjligheter att utveckla och förverkliga idéer. Att arbeta hos oss är att vara med och göra skillnad – att påverka samhällsutvecklingen. Vårt arbete berör de flesta Linköpingsbors vardag och bidrar till ökad social och ekologisk hållbarhet samt förbättrad tillgänglighet. Vi arbetar med kommunövergripande strategiska frågor och ger stöd till den politiska ledningen. Inom vår förvaltning ryms också modern kommunikation, effektiv administration och ett ambitiöst arbete med kompetensförsörjning, säkerhet och digitalisering. Allt det grundläggande som behövs i en kommun som växer och utvecklas.Om arbetsplatsen
Inom Kommunledningsförvaltningen finns kommunens centrala administration, med kommundirektören som högsta ansvarig chef. Tjänstepersoner som arbetar här styr, leder och utvecklar den kommunala verksamheten på de förtroendevaldas uppdrag.

Kommunkansliet, som tillhör Kommunledningsförvaltningens planeringsstab, har bland annat ansvar för den kommunövergripande administrationen. Det innebär att Kommunkansliet arbetar för att beslut ska fattas i demokratisk och rättssäker ordning, att val kan genomföras samt att offentlighet och insyn upprätthålls i kommunens verksamhet. Enheten består av två registratorer, fyra kommunsekreterare och leds av kanslichefen.

Arbetsbeskrivning
Nu inrättar vi en tjänst som Ärendesamordnare och söker dig som vill vara med och tänka nytt! Som Ärendesamordnare utgör du, tillsammans med dina kollegor, navet i kommunens ärendeberedningsprocess och är med från ett ärendes början tills dess att det arkiveras. Du arbetar med att registrera inkomna och upprättade handlingar samt att lämna ut och svara på frågor om allmänna handlingar. I ditt uppdrag ingår även att leda kommunens registratorsnätverk. Du kvalitetsgranskar, utbildar och stöttar handläggare i ärendeberedningsfrågor och hanteringen i kommunens dokument- och ärendehanteringssystem W3D3. Du samordnar och sköter administrationen kring kommunstyrelsen och kommunfullmäktige samt är sekreterare i beredningar och utskott till dessa organ. I rollen som Ärendesamordnare deltar du även i arbetet med att utveckla och digitalisera såväl den centrala administrationen som den kommunövergripande ärendeberedningsprocessen. Mer intensivt arbete i samband med val kommer att förekomma.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleexamen med samhällsvetenskaplig inriktning inom statsvetenskap, juridik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av kommunal verksamhet och arbete med offentlighet, sekretess samt diarieföring. Har du tidigare erfarenhet av valadministration samt erfarenhet av något dokument- och ärendehanteringssystem är detta meriterande. 

Då arbetet som Ärendesamordnare innebär stora kontaktytor både externt och internt är det krav på goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Du ska även inneha goda IT-kunskaper. 

Som person tar du ansvar för din uppgift samt strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare. Du är lugn och tillmötesgående i ditt bemötande samt har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och bidrar till att leverera lösningar. 

Som Ärendesamordnare tillför du entusiasm, energi och lust i arbetet och skapar delaktighet och samsyn kring verksamheten. Du påverkar såväl diskussionens inriktning som andra personers motivation och känner stolthet över ditt jobb. Som person ser du helheten och tar hänsyn till det större perspektivet där du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Vidare är du noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard och lägger ner stor vikt vid att man lever upp till dessa.

Inget personligt brev i din ansökan

Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. 

Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidare

Sysselsättningsgrad: 100%

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 6780
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 april 2021
  • Ansök senast: 13 maj 2021

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024