OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, landsting, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer – från lokalt till globalt.
Funktionen för informationshantering ingår i förvaltningsstödsenheten som tillhör avdelningen för verksamhetsstöd.
Funktionen utarbetar styrande dokument inom informationshanteringen och deltar i hög grad av utvecklingen av bland annat samarbetsytor och det nya ärende- och dokumenthanteringssystemet. Vi består av 12 medarbetare: 4 informationsarkitekter, 4 dokumentcontrollers, 2 registratorer, 2 arkivarier och 1 arkivassistent. Vi finns i både Karlstad och Stockholm.
Dina arbetsuppgifter
Huvudsakliga arbetsuppgifter är att arbeta med myndighetens informationsredovisning, kompletteringar av informationshanteringsplanen genom gallringsutredningar och andra analyser av informationshanteringen inom olika verksamhetsområden. Vidare kan du komma att ingå som expert i verksamhetsprojekt och styra arkivbildningen samt utbilda inom ämnesområdet.
MSB bedriver ett strategiskt arbete för att effektivisera myndighetens arbete. Arbetet omfattar frågor som e-förvaltning, informationshantering, informationsklassificering och förbättrade IT-stöd.
Din kompetensprofil
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning, gärna med inriktning arkivvetenskap.
Du ska ha erfarenhet av arbete med arkiv- och informationsredovisning i offentlig verksamhet. Du har vana i att uttrycka dig i tal och skrift samt har erfarenhet av utredningsarbete.
Du ska vara insatt i Offentlighetslagstiftningen och ha goda kunskaper i Officepaketet.
Som person är du självgående, initiativtagande och kvalitetsmedveten. Du är strukturerad och har god samarbetsförmåga. Vi kommer att lägga stor vikt på personliga egenskaper.
MSB arbetar för ökad jämställdhet och likabehandling, såväl internt som gentemot medborgarna. Det krävs ett aktivt arbete för ett samhälle utan diskriminering. Därför är det viktigt för oss att alla inom MSB bidrar och är delaktiga i vår strävan.
Övrigt
Tjänsten är en 2-årig visstidsanställning, på heltid, med placeringsort Karlstad.
Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgaskap.
Är du intresserad?
Har du frågor kontakta Veronica Ebbinghaus Burhed, biträdande enhetschef. Facklig företrädare är Anna Trulsson, SACO, Åsa Andbacka, ST och Ann-Britt Paradis, SEKO. Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240.
Din ansökan
ska vara inkommen till MSB senast 30 november märkt med referensnummer 2016/146. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Det är ditt ansvar som sökande att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som statlig myndighet omfattas vi av offentlighetsprincipen. Det innebär att om någon begär att få kopior på till exempel ansökningshandlingar är vi skyldiga att lämna ut dem.
MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Claes-Uno Brask, Enhetschef
0771-240 240
Lars Löfkvist, Projektledare
0771-240 240