Arkivarie

Arbetsbeskrivning

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter.
Vidare ansvarar enheten för registerutdrag, nationell skanning och expediering samt registervård av misstankeregistret och belastningsregistret.

Vi söker nu en arkivarie för en tillsvidareanställning med placering i Falun.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som arkivarie innebär att ordna och förteckna Polismyndighetens arkiv. Du kommer utföra arbetet själv- ständigt med hjälp av en arbetsledare.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
-upprätta arkivredovisning för regionen (ordna och förteckna regionens arkiv, upprätta arkivbeskrivning)
-göra gallringsutredningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhetsområden
-utbilda och ge råd i arkivfrågor
-in- och utsortering av handlingar förekommer och på olika orter i regionen
-komplettera dokumenthanteringsplaner
-ge råd till registratorer och handläggare i frågor om registrering och ärendehantering
-förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
-sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar
-arbetsleda, samordna och informera arkivhandläggare och arkivadministratörer
-ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet
-ge råd till registratorer och handläggare i frågor om registrering och ärendehantering

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- Högskoleutbildning 60 hp/40 p i arkivvetenskap
- God kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
- Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv
- B-körkort


Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av sekretessprövningar inom offentlig sektor
- Erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
- Erfarenhet av relevanta digitala system som arkivarien använder i sitt arbete
- Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv med it-stöd


Personliga egenskaper:
Vi söker dig som är analytiskt lagd, ansvarstagande och har ordningssinne och är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt men också ha en god samarbetsförmåga då du ingår i ett team. Du är flexibel och strukturerad och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans. Du är också mån om att ge bra service till de som efterfrågar handlingar ur arkivet och har en hög integritet då arkivmaterialet ofta omfattas av sekretess.





ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Rättsavdelningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidare med provanställning 6 månader. Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 11 oktober 2016

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


21 november 2024

21 november 2024

19 november 2024

15 november 2024