OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lund är en kommun präglad av kunskap, innovation och nytänkande. Staden lockar människor som vill förändra världen. I Lunds kommun arbetar drygt 9 000 personer med att skapa bästa möjliga förhållanden för våra 117 000 invånare, våra företag och för alla som besöker oss.
Lund är en kommun präglad av kunskap, innovation och nytänkande. Staden lockar människor som vill förändra världen. I Lunds kommun arbetar ca 9 000 personer med att skapa bästa möjliga förhållanden för våra drygt 118 000 invånare, våra företag och för alla som besöker oss. Vi söker nu medarbetare som tillsammans med oss vill vara med om att forma framtidens Lund.
På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar ca 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och andra förvaltningar/nämnder i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.
Administrativa avdelningen svarar för en rad uppgifter, bl.a. ärendeberedning, sekreterarfunktioner åt kommunfullmäktige och kommunstyrelsen, juridisk rådgivning samt stadsarkiv som består av två arkivarier.
På grund av pensionsavgång söker vi nu en ny arkivarie.
ARBETSUPPGIFTER
Som arkivarie bidrar du med din kompetens i hela ärendeprocessen, från inkommen och registrerad till arkiverad handling. Dina arbetsuppgifter inkluderar basverksamhet såsom mottagande av leveranser till arkivet, ordna/förteckna arkiv, genomföra gallringsutredningar, besvara interna och externa frågor och lämna ut allmänna handlingar. Arkivarien ska vidare bedriva tillsyn, bevaka och driva utveckling på arkivområdet, vid behov utarbeta riktlinjer/styrdokument, rådgivning och genomföra interna utbildningar åt kommunens verksamheter. Arkivarien ska även arbeta med kommunens införande av e-arkiv samt utreda bevarande och gallring av digital information och skapa ett regelverk för elektronisk arkivering.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en universitets-/högskoleutbildning med minst 60hp (40p) arkivvetenskap. Du ska ha arbetat några år som arkivarie, gärna inom kommun eller annan myndighet. Du ska även ha kunskaper om processorienterad/verksamhetsbaserad arkivredovisning. Vidare förutsätts att du har god kännedom om gällande lagstiftning. Arbetet kräver god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska. Du bör även ha praktisk erfarenhet av digital dokumenthantering. Det är meriterande om du har kunskaper om kommunal organisation och beslutsprocess. Även praktisk erfarenhet av uppbyggnad eller förvaltning av e-arkiv är meriterande.
Som person är du drivande, utåtriktad och serviceinriktad. Du är van att arbeta både självständigt och i grupp och har en god samarbetsförmåga. Du är strukturerad, noggrann och har en god pedagogisk förmåga.
ÖVRIGT
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anette Henriksson, kommundirektör
046-35 59 20
Nås via kommunens växel
046-35 50 00
Louise Giljam, Transearch
0723-242326
HR-direktör Karin Odhnoff
046-35 53 25
Helena Aghed, HR-utvecklingschef
046-35 53 08
Rekryteringskonsult SJR in Scandinavia Magnus Mellborg
040-66 55 100
Lönechef Maria Olderius
046-359 53 55
Enhetschef Jesper Svensson
046-359 4737
Arkivarie Matthias Lindgren
046-35 59 46
Biträdande kommundirektör Carin Hillåker
046-359 50 12