OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kalmar är en av Sveriges mest historiskt intressanta städer och en region som har framtiden för sig. Vi är landets yngsta universitetsstad och har två år i rad blivit utsedd till Sveriges bästa sommarstad.
Med havet integrerat i staden, stora spännande byggprojekt, stränder mitt i centrum, flera stora idrottsevenemang och en fantastisk landsbygd vill över 90 procent av kommunens 66 000 invånare rekommendera vänner och bekanta att flytta hit. Välkommen du också!
ARBETSUPPGIFTER
Kommunarkivet är kommunens expertfunktion inom dokumenthantering och är organisatoriskt placerad vid kommunledningskontorets kansli och omvärldsenhet. Enheten leds av en enhetschef.
Du kommer tillsammans med två kollegor att arbeta med kommunarkivets material för att säkerställa att arkivverksamheten fungerar enligt gällande lagstiftning och reglementen.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:
- att stötta verksamheterna vid uppdatering av dokumenthanteringsplaner
- att göra tillsynsbesök enligt arkivlagen
- interna och externa kundkontakter vid förfrågningar och besök
- att ge råd och upplysningar som rör dokumenthanteringsfrågor
- att lämna ut handlingar till allmänheten, forskare och andra intressenter
- att ta emot leveranser från bl.a. de kommunala nämndernas närarkiv
- att ordna och förteckna samt göra arkivmaterial tillgängligt
- att delta i projekt- och utvecklingsarbete inom området
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning om minst 180hp/120p med minst 60hp/40p i arkivvetenskap eller motsvarande flerårig praktisk erfarenhet av arkivarbete inom offentlig förvaltning. Du har god kännedom om det regelverk som styr kommunens dokument- och ärendehantering.
Som person är du utåtriktad och kan dela med dig av din kunskap på ett pedagogiskt och tydligt sätt. Du trivs med att arbeta självständigt, men har också lätt för att samarbeta med andra. Arbetet kräver att du är noggrann, kvalitetsmedveten, arbetar systematiskt och strukturerat samt driver arbetet framåt. Vidare är du också bra på att skriva och uttrycka dig lättbegripligt. Du har ett gott bemötande och är duktig på att ge god service.
Du ska ha erfarenhet av arbete som arkivarie och helst inom kommunal förvaltning. Vi ser gärna att du tidigare har arbetat med arkivförteckningsprogrammet Visual Arkiv.
Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper.
Kalmar kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
ÖVRIGT
För att alla ansökningar ska bli likvärdigt granskade vid urvalsprocessen måste du söka via länken i varje specifik tjänst. OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.
Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommundirektör Annette Andersson
0480 - 45 75 20
Flyktingsamordnare Lars-Ove Angré
0480-45 09 26
Förhandlingschef Mats Gustafsson
0480 - 45 00 71
Verksamhetsutvecklare Ann-Mari Nilsson
0480 - 45 01 31
Enhetschef Jonas Sverkén
0480-45 00 44
Arkivarie Marie Johansson
0480-45 00 48