Arkivarie

Arbetsbeskrivning

Ystad är porten till framtiden och omvärlden. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt. Allt som allt en god miljö för kreativitet.
Här kan du bo i den medeltida stadskärnan, på öppna landsbygden eller kanske nära havet. Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna.

Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare. Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö, erbjuder en rökfri arbetsplats samt möjlighet till friskvård.


ARBETSUPPGIFTER
Som arkivarie ansvarar du för Ystads stadsarkiv som är kommunens centrala arkivfunktion. Du arbetar med strategiska frågor, rådgivning och utbildning till kommunens förvaltningar och bolag. I dina arbetsuppgifter ingår att besvara frågor såväl internt som externt. Att upprätthålla offentlighetsprincipen och utlämna handlingar, samt att tillgodose förvaltningens informationsbehov står i fokus. Du kommer ansvara för att ordna och strukturera arkivbeståndet, ta emot leveranser, genomföra gallringsutredningar och förteckna arkiv. Att tillgängliggöra och att möta det informationsbehov som finns kräver en genomtänkt dokumenthantering och en god arkivvård som du är med och utvecklar. I ditt uppdrag ingår att bevaka och driva på en utveckling som främjar detta. För närvarande ligger frågan om att i samarbete med andra kommuner utveckla ett system för långsiktigt digitalt bevarande högt upp på dagordningen. Du kommer även arbeta med att hjälpa och handleda såväl den intresserade allmänheten som professionella forskare med att söka tillhandahålla arkivhandlingar för att utnyttja den resurs i form av kulturarv som stadsarkivet utgör. Att hålla kontakt och arbeta med det lokala föreningslivet igår också i tjänsten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en universitetsexamen i arkivvetenskap med minst 60hp (40p). Eftersom du själv kommer ansvara för stadsarkivet och stå för rådgivning och tillsyn, är det viktigt att du är väl förtrogen med lagstiftningen området. Du ska kunna förteckna arkiv både med allmänna arkivschemat eller med processorienterad arkivredovisning. Arbetet ställer också krav på att du med god förmåga kan uttrycka dig både i tal och skrift på svenska. Tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig sektor, liksom god kännedom om kommunal förvaltning är meriterande. Förmågan att arbeta självständigt och under eget ansvar är nödvändig, men även att kunna samarbeta med andra. Arbetet kräver att du är serviceinriktad och hjälpsam. Du är noggrann och pedagogisk. Lokalkännedom är ett plus.

ÖVRIGT
All försäljning i samband med rekryteringsprocessen undanbedes vänligen.

Observera att vi endast tar emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi ber dig därför söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta hanteringen av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Budgetchef Hans Persson
0411-57 71 32
Personalchef Clas Martinsson
0411-57 72 33
Personalkonsult Emma Fornell
0411 57 70 77
Förvaltningschef Kerstin Wulff
0411-57 74 50
Upphandlingschef Lennart Kjellander
0411-57 73 76
Kanslichef Kristina Rosberg
0411-57 73 17
Kommundirektör Christel Jönsson
0411-57 71 13
Kommunjurist Daniel Svartek
0411-57 71 15
Tf personalchef Marie Streiffert
0411-57 79 83
Personalkonsult Emma Sjöström
0411-57 70 77

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ystads kommun, Ledning o Utveckling
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2017-06-19 , upphör: 2018-06-30 Tjänsten är ett föräldraledighets vikariat.
  • Publicerat: 13 mars 2017

Besöksadress

27180 Ystad
None

Postadress

Nya Rådhuset
Ystad, 27180

Liknande jobb


Kommunarkivarie till kansliavdelningen i Värmdö kommun

Kommunarkivarie till kansliavdelningen i Värmdö kommun

20 december 2024

21 november 2024

Arkivarie socialförvaltningen

Arkivarie socialförvaltningen

3 december 2024

Expert inom området arkivering

Expert inom området arkivering

12 november 2024