OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Riksantikvarieämbetet är den myndighet i Sverige som ansvarar för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Kärnan i vårt uppdrag är att stärka och synliggöra kulturarvets betydelse för samhällets utveckling. Här arbetar cirka 220 personer som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi har verksamhet på flera orter i Sverige.
Riksantikvarieämbetets arkiv – även känt som Antikvarisk topografiska arkivet (ATA) - är ett forskningsarkiv med omfattande och unika samlingar från 1600-talet och framåt. Förutom myndighetens arkiv inryms även donerade enskilda arkiv från verksamhetsområdet. Därtill finns stora bildsamlingar. Arkivets uppgift är att förvalta, utveckla och tillgängliggöra myndighetens arkivsamlingar. Arkivfunktionen delas med den juridiska enheten där myndighetens verksarkivarie är placerad. Arkivet delar expedition och läsesal med myndighetens bibliotek. Tillsammans är vi ca 13 medarbetare som jobbar på enheten.
Med anledning av ett projekt som syftar till att arbeta bort ärendebalanser på myndigheten söker vi nu två arkivarier som tillfälligt kan förstärka arkivverksamheten.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer huvudsakligen att arbeta med kvalitetsgranskning av handlingar, ärenden och i vårt diarium, samt utföra insortering och arkivläggning av arkeologiska och antikvariska rapporter. Insorteringen kommer att ske i arkivets topografiska dossier. Det kan förekomma andra arkivarieuppgifter efter behov.
En del av arbetsuppgifterna kan upplevas som fysiskt krävande.
Din kompetens
Vi söker dig som har arkivvetenskaplig utbildning om minst 60 hp och tidigare har arbetat som arkivarie vid en statlig myndighet. Har du dessutom erfarenhet från liknande arbetsuppgifter så ser vi det som meriterande.
För att lyckas i rollen krävs det att du är noggrann och att du självständigt strukturerar och planerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Vidare har du en god serviceanda och en bra kommunikativ förmåga. Arbetet sker i nära samarbete med andra kollegor och det är därför viktigt att du har en god samarbetsförmåga.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
De två tjänsterna är tidsbegränsade med start tidigast 1 januari 2018 och pågår längst till och med 31 december 2018.
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 30 november.
Kontaktpersoner på detta företaget
Per Dahl, enhetschef
08/5191 8000
Therése Linder, personalhandläggare
08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-Kultur
08-5191 8000
Malin Blomkvist, enhetschef
08/5191 8000
Karin Sterner, systemansvarig
08/5191 8000
Matilda Karlsson, SACO
08/5191 8000
Robert LANG, ST
08-5191 8000
Jesper Andersson
08-5181 8000
Anders Karlsson
08-5191 8000
Madeleine Juniwik
08-5191 8000