OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Högsta förvaltningsdomstolen är högsta instans bland de allmänna förvaltningsdomstolarna. Huvuduppgiften är att skapa prejudikat, det vill säga avgöranden som vägleder domstolar och myndigheter i hur gällande rätt ska tolkas och tillämpas.
I Högsta förvaltningsdomstolen hanteras årligen drygt 7000 mål av olika slag. Vanligast förekommande är mål om skatt, socialförsäkring och sociala mål.
Vid Högsta förvaltningsdomstolen arbetar drygt 80 personer. Organisationen består av justitieråden, tre beredningsenheter och en administrativ enhet, som ansvarar för administrationen på domstolen genom att stödja den beredande och dömande verksamheten. Enheten har också till uppgift att tillhandahålla service åt allmänheten.
Arkivet är en del av den administrativa enheten och på arkivet arbetar två arkivarier och en arkivassistent. En av våra två arkivarier är tjänstledig för att pröva en annan anställning och vi söker därför en ersättare under förutsättning att den ordinarie befattningshavaren får sökt tjänst.
Högsta förvaltningsdomstolens lokaler är vackert och centralt belägna på Riddarholmen i Stockholm.
Mer information om domstolen finns att läsa på www.hogstaforvaltningsdomstolen.se
ARBETSUPPGIFTER
Tillsammans med dina kolleger på arkivet ska du delta i förvaltandet och utvecklingen av domstolens arkiv. Arkivet är ett pappersarkiv, men domstolen följer aktivt utvecklingen inom digitalt bevarande och arkivets medarbetare förväntas delta i införandet av e-arkiv och andra utvecklingsprojekt inom digitalisering.
Du kommer att arbeta med arkivläggning av akter, sökningar i ärendehanteringssystemet Vera, gallring, distribuering av domar och beslut samt sedvanligt ordnande av olika typer av handlingar. Att hantera förfrågningar om utlämnande av allmänna handlingar från privatpersoner, myndigheter och övriga intressenter är idag en av arkivets mest tidskrävande arbetsuppgifter. I denna hantering ingår sekretessprövning av de aktuella handlingarna.
I arbetet som arkivarie ingår också att:
• publicera domstolens avgöranden på webbplatsen,
• tillhandahålla information och rådgivning till domstolens personal i arkivfrågor,
• svara för övrig service gentemot allmänheten, andra myndigheter, domstolens egen personal och andra intressenter,
För att uppnå så låg sårbarhet och hög flexibilitet som möjligt delas många av funktionens uppgifter av medarbetarna på arkivet. Eftersom arkivet ingår i den administrativa enheten, kan dessutom andra arbetsuppgifter bli aktuella vid behov.
KVALIFIKATIONER
Du ska vara högskoleutbildad arkivarie (minst 60 högskolepoäng arkivvetenskap).
Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från offentlig förvaltning är meriterande samt om du har arbetat med digitalt bevarande-frågor.
Erfarenhet av service och utlämnandehantering värderas högt.
Du ska ha mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt och tydligt i både tal och skrift på svenska. Du ska även kunna tala och skriva korrekt på engelska.
Som person har du ett positivt förhållningssätt, är ansvarstagande, flexibel och serviceinriktad. Det är viktigt att du tycker om att arbeta i en liten grupp med stort gemensamt ansvar. Tjänsten kräver att du har lätt för att samarbeta med olika personalkategorier, men också att du kan arbeta självständigt. Du har ett gott omdöme och utför ditt arbete med stor noggrannhet.
Den administrativa enheten är en relativt liten arbetsgrupp, så vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Vi eftersträvar mångfald bland personalen.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chefsadministratör Kristina Ulgemo
08-561 676 00