OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kriminalvårdens uppgift är att genom frivård och fängelser verkställa de påföljder som domstol dömer ut, driva häkten och utföra transporter samt göra personutredningar i brottmål. Uppgifterna ska utföras på ett sätt så lagföring kan ske effektivt och återfall i brott förebyggas. I all verksamhet värnar vi starkt om humaniteten och respekten för den enskildes integritet och rättssäkerhet, utan att kompromissa i fråga om samhällets säkerhet och trygghet.
Rättsenheten, som består av funktionerna juridik, arkiv och registratur, har elva medarbetare, varav en arkivarie och en arkivassistent. Rättsenheten utgör ett kvalificerat stöd för såväl verksledningen som andra enheter och regioner inom Kriminalvården.
ARBETSUPPGIFTER
Rättsenheten ansvarar bland annat för Kriminalvårdens diarium, arkiv och centrala registratur, samordning av arbetet med förteckning enligt 29 § myndighetsförordningen, utformning av dokumenthanteringsplaner och rutiner samt rådgivning rörande diarieföring och arkivering,
Kriminalvården är inne i ett förändringsskede. Under hösten 2013 kommer ett projekt att starta om att införa ett nytt elektroniskt dokument- och ärendehanteringssystem inom Kriminalvården. Till huvudkontorets rättsenhet söker vi nu därför en arkivarie, till att börja med under sex månader.
Dina arbetsuppgifter kommer att innefatta att ta fram riktlinjer och rutiner för dokument och arkivhantering, genomförande av gallringsutredningar samt rådgivning och utbildning. Du kommer även delta i projektet rörande elektronisk dokument- och ärendehantering.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleexamen, som omfattar minst 60 poäng arkivvetenskap. Du bör ha erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning. Det är värdefullt om Du har erfarenhet av införande av elektronisk dokument- och ärendehantering.
Som person är du utåtriktad, har god samarbetsförmåga, är självständig och noggrann. Du är intresserad av utvecklings- och förändringsarbete. Vi förutsätter att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Lager
011-496 37 21
Verksarkivarie Eva Edvinsson
011-496 39 78
SEKO Joakim Bjärehed
077-228 08 00
SACO Mikaela Damsten
077-228 08 00
OFR Per Sunneborn
077-2280800
Verksjurist Henrik Hedbrant
011-496 39 59
OFR Per Sunneborn
077-228 08 00
Verksregistrator Ulrika Andersson
011-496 35 25
Verksregistrator Maria Nilsson
011-496 37 15
OFR Gunilla Jonsson
077-228 08 00