OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lindesberg är pärlan invid Lindesjön. En oas för vissa. Ett ännu outforskat område för andra. Oavsett vad Lindesberg betyder för dig har vi mycket att erbjuda. I stadskärnan så väl som utanför. Vår styrka är vår storlek. Vi är Kloten i norr och Fellingsbro i söder, samt allt däremellan.
Lindesbergs kommun söker 2 arkivarier. Tjänsterna är organisatoriskt placerade vid kommunstyrelsens kansli där det även finns registrator, kommunsekreterare, nämndsekreterare och webbsamordnare.
Kommunerna Hällefors, Lindesberg och Ljusnarsberg samt kommunalförbundet Bergslagens kommunalteknik kommer att samverka kring sina arkivverksamheter och du kommer att jobba mot samtliga av dessa. Med början år 2015 kommer arkiven för Hällefors, Lindesberg och Bergslagens kommunalteknik börja flyttas till en gemensam arkivdepå i totalrenoverade lokaler i Stripa gruva utanför Guldsmedshyttan. Du kommer tillsammans med den andra arkivarien att leda projektet med att flytta arkivdepåerna till det nya gemensamma arkivet. Detta innebär att tjänsterna initialt är placerade i Lindesberg för att sedan vara placerade i Stripa. Bemanningen för arkiven planeras att vara två arkivarier och en arkivassistent.
Som arkivarie kommer du att ha ett övergripande ansvar för arkivverksamheten och vara drivande i arbetet med att säkerställa en väl fungerande dokumenthantering. Du ansvarar för rådgivning och stöd till de kommunala verksamheterna. Du följer verksamheterna och ger dem råd i deras arbete med att strukturera arkivbildning och arkivredovisning i form av dokumenthanteringsplaner, arkivbeskrivningar och arkivförteckningar. Du besvarar förfrågningar, gör sekretessprövningar och lämnar ut handlingar på begäran av myndigheter eller allmänheten. Vidare kommer du att arbeta med att ta emot, ordna, förteckna och gallra arkivmaterial. I arbetet ingår också utvecklings- och utredningsarbete. På sikt står kommunerna inför en övergång till e-arkiv där du kommer att ha en drivande roll vid införandet.
Vi söker dig som har akademisk examen som innehåller minst 60 högskolepoäng arkivvetenskap eller motsvarande kunskaper. Du behärskar såväl offentlighets- och sekretesslagstiftningen som arkivlagen och personuppgiftslagen. Du har erfarenhet från arkivarbete i den offentliga sektorn. Du är en van datoranvändare.
Det är meriterande om du har arbetat som arkivarie i en kommun tidigare samt har erfarenhet av arkivredovisningssystemet Visual arkiv och/eller motsvarande programvara. Det är också meriterande om du har ett intresse för digital arkivhantering och har arbetat med införande av e-arkiv.
Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du kan arbeta självständigt och tar ansvar för dina uppgifter och planerar, strukturerar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du arbetar bra med andra och bemöter såväl invånare som kollegor på ett lyhört och smidigt sätt. Du är en engagerad och driftig person som gärna tar egna initiativ. Du är duktig på att kommunicera i både tal och skrift.
Vi kommer att fästa stor vikt vid personlig lämplighet vid tillsättningen av tjänsterna.
Fackliga representanter nås via kommunens växel 0581-810 00.
Vi undanber oss vänligt men bestämt kontakt med annonsförsäljare och bemannings-/rekryteringsföretag.
Körkort klass -B---.
Kontaktpersoner på detta företaget
Rektor Per Sundelius
0581-813 56
Rektor Margarita Fernandez
0581-814 04
Rektor Lars Speziali
0581-812 84
Rektor Jimmy Fagrell
070-272 07 89
Rektor Karin Johansson
0581-813 42
Rektor Eva Boström
0581-813 91
Rektor Per Wernborg
0581-813 17
Förvaltningschef Kaj Söder
0581-811 86
Rektor Johan Ringaby
0581-815 42
Rektor Michael Tybell
070-544 43 53