OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunledningsenheten söker Arkivarie Kommunarkivarien kommer att tillhöra Kommunledningsenheten under Kommunstyrelsen som bl.a. ansvarar för ärendeberedning till Kommunstyrelse och Kommunfullmäktige och svarar för registrering av Kommunstyrelsens allmänna handlingar. Arbetsuppgifter I arbetet ingår att sköta arkivmyndighetens tillsynsarbete. Du kommer att arbeta utåtriktat bland annat med rådgivning och utbildning i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor gentemot kommunens samtliga verksamheter och kommunala bolag samt att ge service till forskare och allmänhet från kommunarkivet gällande att tillhandahålla allmänna handlingar. Du kommer huvudsakligen att arbeta med hantering, gallring, leveranser och arkivering av både pappershandlingar och digital information. Arbetet gällande digital information kommer inledningsvis att vara prioriterat. I arbetsuppgifterna ingår exempelvis att göra gallringsutredningar och utarbeta avställningsrutiner för digital information. Du kommer också att ha en drivande roll i arbetet med att bygga upp e-arkivet. Ronneby kommun har valt det digitala programmet Visual arkiv som arkivredovisningsprogram samt även delvis att arbeta med hela ärendehanteringsprocessen där kommunen nu använder som ärendehanteringsprogram Winess. Kvalifikationer Vi söker dig som har högskoleutbildning med minst 40 poäng i arkivvetenskap. Önskvärt är att du har arbetat ett par år som arkivarie och ha erfarenhet av digital dokumenthantering och gallring i IT-miljöer. Du ska vara drivande och bör vara van vid att arbeta i projektform. Vi utgår från att du har ett stort intresse för IT-relaterad dokumenthantering. Att ha arbetat med dokumenthanteringsfrågor och uppbyggnad av e-arkiv inom myndighet är meriterande.