OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen i Blekinge är en spännande arbetsplats. I vår roll som regeringens företrädare i länet ingår att arbeta med många olika frågor såsom miljöskydd, naturvård, planering och bostadsbyggande, djurskydd, energi och klimat, kulturmiljö, krishantering, fiske och landsbygdsutveckling. Ingen annan myndighet har ett så brett arbetsområde.
Blekinge är en del av en expansiv Östersjöregion och vi har en högskola med inriktning mot hållbar utveckling. I Blekinge är det nära till allt vilket gör det lätt att kombinera ett intressant arbete med bra boende och en aktiv fritid. Länsstyrelsen ligger i ett nybyggt hus intill vattnet i världsarvsstaden Karlskrona.
ARBETSUPPGIFTER
Vår arkivarie ska vara föräldraledig och vi söker en vikarie som vill driva och vidareutveckla arkivverksamheten under den tiden.
Den 1 januari 2013 införde länsstyrelsen i Blekinge digitala akter och mycket av arkivariens fokus handlar om att på nya sätt fortsätta att vara en modern och tillgänglig myndighet.
Den 1 januari 2009 trädde Riksarkivets föreskrifter om ny arkivredovisning (RA-FS 2008:4) i kraft och från 1 januari 2013 förtecknas allt arkivmaterial enligt de nya föreskrifterna. Det innebär att myndighetens verksamhet och processer ska utgöra grunden för redovisningen. Förändringsarbetet från gammal till ny arkivredovisning berör alla statliga myndigheter och pågår kontinuerligt. Länsstyrelserna har gemensamt arbetat fram en struktur för den nya redovisningen vilken ska finjusteras och implementeras under 2014/2015.
Arbetsuppgifterna består i att:
• Tillsammans med länsstyrelsernas arkivnätverk vidareutveckla arkivredovisningen
• Påbörja förtecknandet enligt den nya arkivredovisningen
• Vara rådgivande i arkiv- och diarieföringsfrågor internt och externt
• Ordna, förteckna, gallra och tillgängliggöra arkivmaterial
• Uppdatera och ansvara för att det finns aktuella gallrings- och bevaranderegler
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen med minst 40/60 poäng arkivvetenskap eller motsvarande
• God kunskap om offentlighets- och arkivlagstiftning samt ärendehanteringsfrågor vilket innefattar såväl diarieföringsrutiner som kunskap om utlämning av allmänna handlingar
• Kunskap om verksamhetsbaserad/processorienterad arkivredovisning
• Kunskap om traditionellt arkivarbete
• Erfarenhet av och kunskap om IT-relaterade arkivfrågor och vana att använda IT-stöd inom arkivredovisningsarbetet
• Goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift
Du ska vara engagerad i ditt arbete, noggrann, ha ett systematiskt tänkande och kunna analysera och prioritera information. Du ska vara initiativrik och det är mycket viktigt att ha god kommunikations- och samarbetsförmåga. Arbetet är självständigt och det är viktigt att ha en helhetssyn på hela ärendeflödet. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Länsstyrelsen i Blekinge län använder Platina som ärendehanteringssystem och Klara som arkivredovisningssystem, erfarenhet av något av dessa program är meriterande men inte något krav. Det är meriterande om du har några års erfarenhet av arkivarbete inom den offentliga sektorn.