OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför nästan 1,4 miljoner fondbyten och skickar ut 6,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 000 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet
Om verksamheten
Administrativa avdelningens inköps- och dokumenthanteringsenhet ansvarar för Pensionsmyndighetens stödverksamhet inom områdena arkiv- och dokumenthantering inkl. registratur samt inköp.
Pensionsmyndigheten strävar efter att ha en effektiv och rättsenlig hantering av sin information, så att den är åtkomlig, skyddad och läsbar under hela bevarandetiden.
Arkivarien bidrar till denna hantering genom att arbeta såväl styrande som stödjande med framställning, registrering, hantering och gallring av allmänna handlingar.
Arbetsbeskrivning
Arkivarien arbetar nära såväl verksarkivarien som registratorerna. Till de viktigaste arbetsuppgifterna hör följande:
- Att medverka i det fortsatta arbetet med myndighetens informations-/dokumenthanteringsplan
- Att ställa krav, ge råd eller informera om framställning, registrering/diarieföring och hantering av allmänna handlingar
- Att som huvudregistrator samordna arbetet med registrering av allmänna handlingar enligt offentlighets- och sekretesslagen inom myndigheten
- Att medverka i systemförvaltningen av myndighetens diarieföringssystem W3D3
- Att ordna och gallra handlingar allmänna handlingar på papper i myndighetens arkivlokal i Hornstull
- Att redovisa och lämna upplysningar om de allmänna handlingar myndigheten ansvarar för
- Att medverka vid prövning av förutsättningarna för att gallra och bevara allmänna handlingar
- Att medverka vid utveckling av verksamheten
- Att i särskilda situationer antingen vid ovanligt hög arbetsbelastning eller t.ex. på grund av frånvaro, tillfälligt gå in och arbeta med det löpande arbetet i registraturen
Utbildning och erfarenhet
Du har relevant akademisk examen med minst 30 hp/20 p, motsvarande en termin heltid, i arkivvetenskap. Vidare har du kunskaper om regler inom sakområdet, såsom Riksarkivets föreskrifter om arkivredovisning
Du har minst 3 års erfarenhet av arbete med informationshantering som arkivarie inom offentlig verksamhet. Du har erfarenhet av förvaltning av ett ärendehanteringssystem och/eller registrering av ärenden och handlingar i ett sådant.
Egenskaper
Vi lägger särskild vikt vid din personliga mognad, att du är tydlig, drivande och har såväl servicekänsla som samarbetsförmåga. Vi lägger också stor vikt vid att du är kvalitetsmedveten och strukturerad, samt har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.
Övrigt
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer att genomföras innan anställning.
För mer information om tjänsten kontakta arkivarie Andreas Ljung 010-454 23 14 eller avdelningschef Henrik Engström, 010-454 22 70
Fackliga representanter Karolina Larsson, Saco, 010-454 22 72 och Luis Alberto Benitez, ST, 010-454 33 01.
För att läsa hela annonsen och för att ansöka gå in på www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster
Din ansökan vill vi ha senast den 8 april 2014.
Ange diarienummer PSL 2014-39 i din ansökan.