OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Vi erbjuder attraktiva villkor och spännande arbetsuppgifter tillsammans med engagerade och kunniga kollegor. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har omkring 500 anställda och har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Söker du en arkivarietjänst? Är du intresserad av att ingå i ett dokument- och ärendehanteringsprojekt med e-arkiv? Då har vi ett jobb som väntar på dig!
Dina arbetsuppgifter
Vi söker dig som kan arbeta med att deltaga i implementering av dokument- och ärendehanteringssystem inklusive e-arkiv.
I rollen som arkivarie kommer du att:
• ta emot analoga och digitala arkivleveranser,
• genomföra gallringsutredningar,
• vid behov uppdatera myndighetens klassificeringsstruktur och dokumenthanteringsplan,
• ta fram och vidareutveckla interna rutiner och riktlinjer inom dokument- ärende- och informationshantering för såväl analoga som digitala handlingar,
• ge råd och stöd samt deltaga i utbildningsinsatser på myndigheten,
• vara kontaktperson och handlägga ärenden gentemot Riksarkivet,
• arbeta med arkivvård.
Samt övrigt förekommande arbetsuppgifter.
Din bakgrund och kompetens
Krav för anställning
Du har en högskoleutbildning inom arkivvetenskap (60 hp alt 40 äldre hp) och yrkeserfarenhet som arkivarie inom statlig verksamhet. Vidare har du:
• erfarenhet av att göra gallringsutredningar,
• erfarenhet av att ta fram dokumenthanteringsplaner,
• gedigen kunskap om regelverket för statlig arkivverksamhet,
• gedigen kunskap om implementering av RA-FS 2019:2 men även RA-FS 1991:1,
• förståelse och intresse för IT-relaterade arkivfrågor,
• erfarenhet av deltagande i dokument- och ärendehanteringsprojekt alternativt erfarenhet av att arbeta i dokumenthanteringssystem,
• flytande svenska i tal och skrift,
• baskunskaper engelska.
Du är också väl förtrogen med MS Office och i arbete med arkivredovisningssystem.
Meriterande
Det är meriterande om du har en utbildning inom systemvetenskap för arkivarier.
Det är även meriterande om du har:
• kunskap och erfarenhet av digital arkivering och e-arkivsfrågor,
• erfarenhet av implementering av dokument- och ärendehanteringssystem och/eller e-arkiv,
• erfarenhet av arbete med informationssäkerhet ur ett arkivperspektiv,
• erfarenhet av att göra framställningar till Riksarkivet,
• fördjupade kunskaper i engelska.
Dina egenskaper
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper. Som arkivarie behöver du ha en utpräglad ansvarskänsla för arbetsuppgifterna, ett noggrant, strukturerat arbetssätt och god dokumentationsförmåga. Dessutom behöver du ha en god samarbetsförmåga (ett prestigelöst förhållningssätt och att du trivs att arbeta med andra i grupp) och vara serviceinriktad
Det är meriterande om du har en förmåga att snabbt förstå sammanhang i olika verksamheter och ha ett helhetsperspektiv. Vi ser gärna att du har en god kommunikativ förmåga och att du kan på ett lättillgängligt sätt uttrycka sig i tal och skrift.
Om anställningen
Du kommer att anställas som handläggare med placering på vårt kontor i Solna. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker fr.o.m. 2020-05-01 eller enligt överenskommelse. Befattningen innebär krigsplacering.
Anställningen är inplacerad i säkerhetsklass. Det betyder att innan du anställs vid Folkhälsomyndigheten kommer säkerhetsprövning och registerkontroll att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen (2018:585). Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Om enheten
Enheten för arkiv och kontorsservice ansvarar för myndighetens arkiv och registratur. På myndigheten pågår ett dokument-, ärendehanteringsprojekt som inkluderar ett e-arkiv. Enheten deltar i projektgruppen. På arkivet ska det finnas tre arkivarier och en arkivassistent. Enheten har fyra registratorer samt tre medarbetare som sköter kontorsservicen. Enheten är representerad både i Solna och i Östersund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Britt-Marie Larson, telefon 010- 205 25 05.
Fackliga företrädare är för SACO Jim Werngren, telefon 010-205 24 79, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som arkivarie hos oss!
Ansök senast 2020-03-10 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 00773-2020-2.1.1
#LI-MD1