OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss får du ett spännande, intressant och roligt jobb, eftersom vi är engagerade och har arbetsuppgifter som varierar! Det finns alltid möjlighet att utvecklas och du är aldrig ensam för vi vill ta tillvara vår gemensamma kunskap på bästa sätt. Vi tycker också att det är viktigt att du hittar en balans mellan jobb och fritid. Vi lovar att du kommer att bidra med samhällsnytta för både företag och medborgare i Sverige.
Om jobbet
Som arkivarie på Transportstyrelsen kommer du att ingå i en grupp om 7 arkivarier, vilka arbetar tillsammans för att säkerställa en korrekt hantering av Transportstyrelsens allmänna handlingar, samt hur myndighetens information struktureras och lagras. Informationen ska i övrigt hanteras på ett sådant sätt att den tillgodoser verksamhetens, allmänhetens och forskningens behov och garanterar rättssäkerheten. Du kommer framförallt att arbeta gentemot Väg- och järnvägsavdelningen i Borlänge.
Du kommer att
• bidra med arkivariekompetens i projekt och i förvaltningsobjekt med bland annat kravställning på IT-system och hantering av myndighetens handlingar
• delta i utvecklingen av elektronisk dokument- och ärendehantering
• kartlägga handlingsbeståndet inom verksamheten
• genomföra gallringsutredningar och skriva gallringsframställningar och tillämpningsbeslut
• ge stöd och utbildning till Transportstyrelsens medarbetare i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor
• bidra i utarbetandet av interna föreskrifter och handledningar
• utöva tillsyn över närarkiv inklusive krav på arkivlokaler
• andra uppgifter som ingår i en arkivariens roll.
Om du ska trivas hos oss
...behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänkta långsiktigt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter. Du kommer att vara Transportstyrelsens ansikte utåt och därför är dina personliga egenskaper viktiga när vi väljer nya medarbetare.
Du måste ha
• högskoleexamen med inriktning mot arkivvetenskap eller motsvarande erfarenhet
• förmåga att omsätta lagstiftning och teori till praktisk informationsförvaltning
• intresse för utveckling av verksamhetsfrågor i riktning mot elektronisk ärende- och dokumenthantering.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av arbete med arkiv- och dokumenthanteringsfrågor, helst från den statliga sektorn men även erfarenhet från andra sektorer är positivt
• erfarenhet av projektarbete eller kravställning på IT-system
• erfarenhet av att kartlägga verksamhet och utreda gallring och bevarande framförallt när det gäller digital information
• erfarenhet av processorienterad arkivredovisning.
Vi vill att du
• är samarbetsorienterad med hög integritet och god kommunikativ förmåga
• är effektiv
• har förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska.
Vill du veta mer?
Anställningen är tillsvidare med placering i Borlänge. Vi vill att du börjar snarast. Vi tillämpar normalt provanställning.
Du är välkommen att kontakta
sektionschef Irene Appell på 010 - 495 4022, irene.appell@transportstyrelsen.se
SACO, Jonas Maran och ST, Anna Malmborg som nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Välkommen med din ansökan
Vi behöver din ansökan senast den 10 juli 2014 märkt med referensnummer TSG 2014-994. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev.
Om oss
Transportregisteravdelningen förvaltar och utvecklar register inom transportområdet. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort. Dessutom arbetar vi med arkivering och registratur. Vi finns i Borlänge, Norrköping och Örebro och har 140 medarbetare.