OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ulricehamns kommun är inne i en fortsatt tillväxtfas. På bara några år har vi gått från liten till större, utan att tappa vår identitet. I nära samarbete med medarbetare och invånare gör vi mesta möjliga samhällsnytta. För kommunen som arbetsgivare innebär det en unik bredd i uppdragen med goda möjligheter till utveckling för dig som anställd.
Vill du vara med och skapa framtiden med oss?
I Ulricehamns kommunledningsstab ingår funktionerna ekonomi, HR, kommunikation, planering och kansli. Arbetet består av såväl strategiska utvecklingsfrågor som operativt stöd till verksamheten.
Kanslifunktionen arbetar med juridiska ärenden och utredningar för hela förvaltningen. Kanslifunktionen är ett administrativt stöd till den politiska ledningen och här finns kommunstyrelsens diarium, notarius publicus och all service runt borgerliga vigslar.
När det är valår är det praktiska genomförandet av valen en stor uppgift.
I kanslifunktionen ingår även överförmyndarverksamhet, krisberedskaps- och säkerhetssamordning, IT-strategi, folkhälsostrategi och kvalitetsutveckling.
Välkommen till oss!
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten som arkivarie innebär att du arbetar 60% inom Ulricehamns kommun och 40% inom Tranemos kommun. I uppdraget säkerställer du att arkivverksamheten fungerar enligt gällande lagstiftning och reglementen samt utövar tillsyn för så väl förvaltning som för de kommunala bolagen. I uppgifterna ingår revidering av styrdokument, kommunernas dokumenthanteringsplan samt rutiner och guider gällande arkiv och dokumenthantering. Du bygger upp, förvaltar och utvecklar arkivorganisationen och arkivförmågan i kommunerna och du arbetar med att vägleda och hjälpa verksamheterna att förbättra kvaliteten på arbetet att avsluta, arkivera och förvara ärenden och dokument. Som arkivarie har du en viktig roll i vårt pågående arbete med att införa e-arkiv.
Vidare tar du hand om interna och externa kundkontakter vid förfrågningar och besök samt lämnar ut handlingar till allmänheten, forskare och andra intressenter. Du deltar även i det administrativa arbetet på kommunernas kanslier, främst gällande avslut av ärenden i ärendesystemen men även i projekt- och utvecklingsarbete.
KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande och det är även önskvärt att du har utbildning i juridik eller offentlig förvaltning. Du har erfarenhet av arkivarbete och en god kunskap om arkivlagen, dataskyddsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen.
Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet från offentlig verksamhet (helst kommunal verksamhet) och erfarenhet av arbete med ärendehantering och diarieföring, gärna från digitalt ärendehanterings- eller diariesystem som exempelvis Lex och Ephorte.
Det är önskvärt att du har kunskap om informationssäkerhets- och informationsklassificering, e-arkivering samt processbaserad arkivering och informationsklassning. Du är van användare av Office-paketet (Word, Excel och Outlook).
Som person är du självständig, tålmodig och flexibel. Du är ordningssam, strukturerad och initiativtagande och du trivs med att arbeta både enskilt och tillsammans med andra. Du är relationsskapande och trygg när det gäller utbildning av kollegor samt har ett genuint intresse för uppdraget.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Vi undanbeder oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag under rekryteringen.
Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran.