OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lysekil har ett naturskönt läge vid Gullmarsfjorden på västkusten. Kommunen med ca 15 000 invånare, har ett väl utvecklat näringsliv, god kommunal service samt fantastiska rekreationsmöjligheter.
Vi kan erbjuda stimulerande arbetsuppgifter i en spännande miljö som präglas av framtidstro.
"Lysekils kommun skall vara ett levande samhälle året runt och präglas av positiva människor som inspirerar varandra till nya idéer, visar tolerans och känner framtidstro.”
Arbetsplatsen och arbetsuppgifter
Tjänsten är placerad inom serviceenheten som ligger under kommunstyrelsen.
Inom denna enhet ryms också registratur, post, växel/reception och ekonomiadministration med totalt 12 medarbetare.
Vi söker en arkivarie som utvecklar och effektiviserar kommunens dokumenthantering tillsammans med de olika verksamheterna. Lysekils kommun har som ambition att införa e-arkiv. En viktig uppgift för dig blir att planera och förbereda detta steg. Du kommer att även att arbeta med förtecknande, tillsyn, rådgivning och utbildning. Viss del av tjänsten kommer att vara stöd till andra delar av serviceenhetens verksamheter.
Arbetsbeskrivning
l tjänsten som arkivarie ingår bland annat följande arbetsuppgifter: - Bedriva tillsyn och rådgivning gentemot förvaltningarna i arkivfrågor. - Bedriva och delta i arbeten med systeminventering och gallringsutredningar för kommunens IT-system. - Delta i arbeten med hur kommunens digitala information ska arkiveras (kopplat till arbetena om e-arkiv). - Arbeta strategiskt samt omvärldsbevaka arkivfrågor - Delta i arbetet med processorienterad arkivredovisning. - Hålla utbildningar och workshops om arkivering för olika målgrupper. - Vid behov lämna ut handlingar eller ta emot leveranser till kommunarkivet.
Kvalifikationer
- Relevant högskoleutbildning är önskvärd. Du ska ha bred kunskap om de lagar och regler som styr offentlig verksamhet. - God kännedom om IT i allmänhet samt en utvecklad förståelse för digital lagring och dess roll i organisationers informationsförsörjning. - Har goda kunskaper om regelverk kring arkiv samt om offentlighet och sekretess. - Erfarenhet av tidigare arbete med inriktning mot digital arkivbildning, e-arkivering och dokumenthantering.
Meriterande är: - arbetslivserfarenhet inom arkivområdet i kommunal verksamhet. - erfarenhet av tillsynsverksamhet och processkartläggningar. - gallringsutredningar med fokus på digital information och modern arkivhantering.
Du är noggrann, har förmågan att ta egna initiativ och arbetar självständigt, har lätt för att samarbeta, är utåtriktad samt har servicekänsla. Du har god förmåga att planera och organisera uppdrag och arbetsinsatser då många olika projekt och aktiviteter kommer att pågå parallellt med tighta tidsramar. Du har god kommunikationsförmåga i såväl tal som skrift i både svenska och engelska.
Bra också om du har goda kunskaper inom registratur och dokument- och ärendehantering.
Arbetet är självständigt och kräver eget driv, noggrannhet och personlig integritet. Du behöver också vara serviceinriktad och lyhörd inför verksamheternas behov.
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Alhäll
0523-613 290
Nås via kommunens växel
0523-613 000
Sture Martinsson, Chef serviceenheten
0523-613008
Ola Ingevaldsson, Administrativ chef
0523-613102