OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Regionarkivet är en förvaltning i Göteborgs Stad och sorterar under Arkivnämnden som är gemensam arkivmyndighet för Västra Götalandsregionen och Göteborgs Stad. Regionarkivet har också i uppdrag att vara föreningsarkiv för Göteborg. Regionarkivet har cirka 55 medarbetare i Göteborg och Vänersborg och är ett av Sveriges största arkiv. Här finns skolbetyg och klasslistor, kartor och ritningar, handlingar från socialtjänsten, patientjournaler, personalhandlingar och mycket annat.
Regionarkivets uppdrag är att se till att rätt information bevaras och är tillgänglig för allmänheten, myndigheter och forskare idag och i framtiden. Vi har ett nytt regelverk som möjliggör utveckling av den moderna informationshanteringen i samverkan med verksamheterna. Vi ska se till att det är så lätt som möjligt att göra rätt, det vill säga att följa de lagar och regler som gäller för arkiv- och informationshantering och att leverera arkiv till Regionarkivet i ett ordnat skick.
Just nu driver Regionarkivet ett omfattande arbete med stora IT-satsningar och utveckling av verksamheten för att möta den moderna informationsförsörjningens behov.
ARBETSUPPGIFTER
Driftig arkivarie sökes!
Är det du som kommer bidra till att utveckla Regionarkivet till ett av Sveriges mest moderna arkiv?
Du kommer att driva utvecklingsarbetet av Regionarkivets system för bevarande. Just nu genomför vi en upphandling av IT-stöd för digital arkivering. Du kommer att arbeta med implementeringen av systemstödet som kommer att utgöra en väsentlig del av Regionarkivets verksamhet och arbetssätt.
Detta innebär bland annat att:
• Initiera, samordna och genomföra utvecklingsarbetet
• Utarbeta, dokumentera och samordna rutiner, instruktioner och processer
• Fånga upp och identifiera utvecklingsbehov i samband med införandet
• Testa nya versioner av systemet tillsammans med IT-specialister
• Ta emot leveranser
• Utbilda och utgöra stöd för övriga medarbetare som tar emot leveranser
• Utarbeta förslag till årlig förvaltningsplan
• Utföra aktiviteter utifrån fastställd förvaltningsplan
KVALIFIKATIONER
• Högskoleexamen med lämplig ämneskombination där Arkivvetenskap ingår med minst 40 p (eller 60 hp enligt nya systemet) eller annan kompetens som vi bedömer likvärdig.
• Erfarenhet av att ha arbetat som arkivarie i offentlig verksamhet minst tre år
• Erfarenhet av att driva utvecklingsarbete
Erfarenhet av digital informationshantering och informationsteknik är meriterande. Särskilt meriterande är om du tidigare har arbetat med införande av e-arkiv.
Vi söker dig som
- är intresserad av frågor som rör modern arkivbildning och av utvecklings- och förändringsarbete
- tar initiativ och ansvarar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra.
- har förmåga att omvandla uppsatta mål till konkret handling
- har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information
ÖVRIGT
Arbetsplatsen är belägen på Otterhällegatan 5 i centrala Göteborg.
Som anställd i Göteborgs Stad har du flextid samt möjlighet att få friskvårdsbidrag.
Resor kan ingå i tjänsten.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare kompetensförmedling, annonsering och rekryteringshjälp.