OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet.
Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Ditt framtida arbete
Du kommer att arbeta på avdelning Strategisk utveckling och förvaltning som har stort fokus på myndighetsgemensam verksamhetsutveckling och på övergripande förvaltningsfrågor. Avdelningens främsta uppdrag är att skapa förutsättningar för övriga kärnverksamheter att uppnå myndighetens mål genom att vara styrande och stödjande. Vi ska också driva på utvecklingen inom ett antal strategiska områden, exempelvis ledningssystem och processer, kund- och digitaliseringsfrågor, projekt- och förvaltningsstyrning och informationsförvaltning. Avdelningen är indelad i två enheter med två sektioner vardera och har ett 70-tal medarbetare med placering i Norrköping, Örebro och Borlänge. Som medarbetare på avdelningen kommer du tillhöra sektion informationsförvaltning. Då uppdrag och förutsättningar förändras över tid kommer du också att få bidra med din kompetens och din erfarenhet inom en rad olika strategiska områden som avdelningen ansvarar för. Mycket av arbetet på avdelningen sker i tvärfunktionella grupper där medarbetare från olika delar av organisationen medverkar.
Dina framtida arbetsuppgifter
• medverka i uppstarten av Transportstyrelsen framtida e-arkiv
• är att bidra med arkivariekompetens i projekt och i förvaltningsobjekt med bland annat kravställning på IT-system och hantering av myndighetens handlingar.
• delta i utvecklingen av elektronisk dokument- och ärendehantering
• medverka i förvaltningen av Transportstyrelsens arkivredovisningssystem
• genomföra gallringsutredningar och skriva gallringsframställningar och tillämpningsbeslut
• ge stöd och utbildning till Transportstyrelsens medarbetare i informationsförvaltning
• bidra i utarbetandet av interna styrande och stödjande dokument
• ställa krav på och utöva tillsyn över arkivlokaler
• samt andra uppgifter som ingår i en arkivaries roll
Om du ska trivas hos oss…
...behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet på ett bra sätt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter.
Du måste ha
• högskoleutbildning på lägst kandidatnivå med minst 60 hp (40 p) arkiv- och informationsvetenskap
• god kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning
Det är meriterande om du också har
• en arkiv- och informationsvetenskaplig utbildning med inriktning på elektroniska handlingar och e-förvaltning
• kunskap om systemvetenskap/informatik
• erfarenhet av arbete med arkiv- och dokumenthantering, helst från den statliga sektorn men även erfarenhet från andra sektorer är positivt
• Kunskap och erfarenhet av e-arkiv
Vi vill att du
• är trygg i din kompetens om offentlighetslagstiftningen
• har förmåga att lyssna, analysera, konkretisera och omsätta teori till praktisk informationsförvaltning
• inspireras av att var med och utveckla verksamheten i riktning mot elektronisk ärende- och dokumenthantering
• har ett starkt intresse att lära nytt och utvecklas i din roll som arkivarie
• är samarbetsorienterad och hittar lösningar tillsammans med andra
• har förmåga att prioritera och att självständigt leverera med hög kvalitet
• har förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro eller Norrköping. Tillträde efter överenskommelse.
Vi tillämpar normalt provanställning.
Resor mellan våra huvudorter Norrköping, Borlänge och Örebro förekommer.
Eftersom du kommer att arbeta med sekretessbelagd information är tjänsten säkerhetsklassad, det innebär att vi kommer att göra en säkerhetsprövning på dig.
Du är välkommen att kontakta
Sektionschef Claes Revenius, 010-4956950, claes.revenius@transportstyrelsen.se.
Saco, Safin Hassan och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Välkommen med din ansökan
Vi behöver din ansökan senast den 8 november 2020 märkt med referensnummer TSG 2020-9126. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem.
Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.