OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om du längtar efter att ha historien, nutiden och framtiden som ditt arbetsfält så kanske du är den vi letar efter. Vi söker efter en arkivarie som har förmågan att dokumentera nuet och att återskapa det förflutna.
Om kommunen
I Krokoms kommun växer framtidstron. Befolkningen ökar tack vare att människor både stannar kvar och flyttar hit. Invånarantalet ökar stadigt liksom nyföretagandet och i dag är det drygt 15 000 som bor här. Kommunen har ett attraktivt läge med närhet till både stad, fjäll och en storslagen natur.
Krokoms kommun har ungefär 1 500 medarbetare som är organiserade i fyra förvaltningar, barn- och utbildningsförvaltningen, socialförvaltningen, samhällsbyggnadsförvaltningen och kommunledningsförvaltningen.
Om tjänsten
Tjänsten som arkivarie är placerad inom kommunledningsförvaltningen. Arkivarien förvaltar kommunens centralarkiv, dokumenterar rutiner och tar fram och reviderar styrdokument/strategiska planer för kommunens arkivverksamhet/arkivhantering. Du bistår kommunens verksamheter med kunskap om relevant lagstiftning för arkivområdet samt utför tillsyn enligt arkivlagen. Det dagliga arbetet innefattar också hantering av förfrågningar från allmänheten, återsökningar samt utlämnande av allmän handling och sekretessprövning.
Du ska säkerställa en effektiv och rättssäker arkivhantering.
Erfarenhet från eller kännedom om kommunal verksamhet och processkartläggning är något som du kommer att ha nytta av i ditt uppdrag. Du förväntas följa och aktivt delta i utvecklingen av e-arkiv i vår kommun.
Du har även rollen som organisationens dataskyddsombud. Dataskyddsombudet ska kontrollera att dataskyddsförordningen följs inom organisationen. Det gör du genom att utföra kontroller och informationsinsatser.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk examen med samhällsvetenskaplig, juridisk inriktning eller annan utbildning eller erfarenhet som bedöms likvärdig. Vi ser gärna att du har en arkivarieexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet från offentlig förvaltning. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Arbetet kräver att du är noggrann, strukturerad och har förmåga att ta egna initiativ. Du ger mycket bra service och klarar att hantera flera arbetsuppgifter samtidigt. B-körkort är ett krav.
Övrig information
Tillsvidareanställning på 50% i kombination med visstidsanställning på 50% under 2021. Tillträde enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag 2021 01 11
Rekryteringsarbetet kan komma att påbörjas under ansökningstiden.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.