Arkivarie

Arkivarie

Arbetsbeskrivning

Kustbevakningen är en civil statlig myndighet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss på uppdrag av regering och riksdag. Under beredskapen för miljöräddning arbetar vi förebyggande med miljöövervakning, samtidigt som vi främjar en hållbar havsmiljö. Vi bedriver även tillsyn och kontroll av fiske, tull, gräns, jakt och naturvård till sjöss. Dessutom arbetar vi för att öka tryggheten genom sjötrafikövervakning och har ständig beredskap för sjöräddning. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi skyddar liv och miljö, nu och för framtiden.


Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. Kustbevakningen arbetar med och har stort fokus på medarbetarskap och ledarskap och det är därför viktigt att din värdegrund stämmer överens med Kustbevakningens – helhetssyn, välvilja och engagemang. Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla. 




Beskrivning

Enheten för strategisk inriktning och ledningsstöd söker en kvalificerad arkivarie.

Dina arbetsuppgifter

Som kvalificerad arkivarie på Kustbevakningen kommer du att arbeta strategiskt med informations- och dokumenthantering så att den tillgodoser både lagstiftningens krav och verksamhetens behov. Detta innebär bland annat arbete med styrning genom informationens hela livscykel, från kravställning till gallring eller bevarande. Du kommer även att driva arbetet med e-arkiv i myndigheten samt informera om dokumenthantering och bidra i pågående utvecklingsarbeten inom området.

I din roll som arkivarie kommer du även att ansvara för arkivtjänst så som att ordna och förteckna och genomföra bevarande- och gallringsutredningar. Att tillgängliggöra och att möta det informationsbehov som finns kräver en genomtänkt dokumenthantering och en god arkivvård som du är med och utvecklar. I ditt uppdrag ingår att bevaka och driva på en utveckling som främjar detta.

Du kommer att vara myndighetens sakkunnig i kontakter med Riksarkivet och vid annan myndighetssamverkan i arkivfrågor.

Enheten för strategisk inriktning och ledningsstöd ansvarar för arkivfrågorna i myndigheten. Du kommer att arbeta nära våra tre registratorer och systemägaren för vårt allmänna diarieförings-, dokument- och ärendehanteringssystem, dataskyddsombudet samt jurister.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en akademisk examen, där arkivvetenskap 60 hp (40 p) ingår. Du har erfarenhet av arkivtjänst inom en myndighet eller annan offentlig verksamhet. Du är väl förtrogen med de lagar och föreskrifter som finns inom området, till exempel arkivlagen, tryckfrihetsförordningen, offentlighets- och sekretesslagen samt förvaltningslagen. Vidare har du stor förståelse för dataskyddsfrågor samt mycket god datorvana. Du har arbetat med informationshantering på en myndighetsövergripande nivå och har deltagit aktivt i utvecklingen av rutiner och andra styrdokument. Du ska kunna förteckna arkiv både med allmänna arkivschemat och med processorienterad arkivredovisning.

Erfarenhet av e-arkiv och att hantera information som omfattas av sekretess är meriterande.

Som person är du ansvarstagande, serviceinriktad och har god initiativförmåga. Du har också en mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt och tydligt i såväl tal som skrift. Tjänsten kräver god organisatorisk förmåga, att du kan samarbeta med olika personalkategorier, men också att du kan arbeta självständigt. Du har ett gott omdöme och utför ditt arbete med stor noggrannhet.

Det är viktigt att du har förmåga att arbeta med olika frågor parallellt liksom att kunna prioritera och planera ditt arbete. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Villkor

Anställningen är tillsvidare med en inledande provanställning med tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

För anställning krävs svenskt medborgarskap, körkort för personbil, drogtest samt säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen.

Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten.

Vid tillsvidareanställning medföljer även en skyldighet att krigsplaceras. 

Övrigt


För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.


Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.


Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring.  Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Regionchef NO Kenneth Neijnes
070-609 00 74
Enhetschef Jonatan Tholin
0455-353486
Räddningstjänstchef Bernt Stedt
0455-35 34 53
Avdelningschef Henrik Jonsson
0455-353497
Enhetschef Anders Hjelmberg
0455- 353625
Sektionschef Fredrik Tyrén

Sektionschef Carolina Carlsson

Tf enhetschef Metodutveckling sjöövervakning Cecilia Stenér
0455-353504
Enhetschef Ulrica Carlson

Enhetschef Henrik Lindell
070 3269909

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kustbevakningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 januari 2021
  • Ansök senast: 18 februari 2021

Besöksadress

37123 KARLSKRONA
None

Postadress

Box 536
KARLSKRONA, 37123

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024