OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varmt välkommen till Forshaga kommun!
Vi är cirka 1000 medarbetare vars gemensamma uppdrag är att skapa en bra plats att bo, leva och verka. I vår vision ”Forshaga kommun 2040 – varmt välkommen” står principerna bakom mänskliga rättigheter i centrum. Här ska alla känna sig välkomna, trygga och inkluderade. Tillsammans gör vi skillnad för våra invånare - varje dag!
Forshaga kommun ligger i södra Värmland, två mil norr om Karlstad med goda kommunikationer. Här bor 11 500 invånare med nära till både service och natur. Här finns ett rikt föreningsliv inom idrott, kultur och fritid. Företagen i Forshaga kommun mår bra. De flesta är små – men de är många!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och känner stolthet, engagemang och delaktighet. Vi vill erbjuda dig utvecklingsmöjligheter och anställningsvillkor så att du vill stanna kvar och utvecklas tillsammans med oss. Som anställd hos oss har du tillgång till en rad olika förmåner för bland annat hälsa, friskvård och ledigheter.
Kommunledningsstaben är kommunens centrala stöd till organisationen. Här samlas ekonomikontor, personalkontor, kommunledningskontor samt kultur- och fritidsenhet.
Kommunledningskontoret har till uppgift att stödja, leda och utveckla styrning och ledning inom den kommunala organisationen. Kontoret består av bland annat kompetenser för att upprätthålla och utveckla politiska beslutsprocesser och ärendehantering, verksamhetsutveckling, kommunikation, samhällsutveckling samt stöd till näringslivet.
Arbetsuppgifter
Som arkivarie är du både strategisk och operativ.
Du stödjer kommunernas alla verksamheter i en god hantering av den verksamhetsinformation som uppstår oavsett om informationen uppstår analogt eller digitalt. Du arbetar med att bidra till att leda och utveckla kommunernas informationshantering. Du arbetar med att utreda, vårda, ordna och förteckna samt ge råd och service till arkivets användare och besökare. I arbetet ingår också att utveckla arkivet för båda kommunerna.
I uppdraget ingår att utöva tillsyn över kommunernas dokumenthantering inom arkivverksamheten.
Tjänsten som arkivarie delas med Munkfors kommun (40%), där du arbetar två dagar i veckan.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom arkivvetenskap eller motsvarande som bedöms likvärdig. Du har goda kunskaper i kommunallag, förvaltningslag och offentlighets- och sekretesslag samt kunskaper inom dataskyddsförordningen (GDPR).
För att lyckas i rollen ska du ha ordning och reda som ledord. Du kan förmedla information och ge råd på ett pedagogiskt sätt samt kunna tänka nytt och lösa problem. Det är också viktigt att förstå och vara insatt i gällande regelverk. Du är serviceinriktad och kan snabbt agera på kundbehov.
Då du kommer att bedriva olika utvecklingsuppdrag inom ditt område behöver du vara en duktig kommunikatör som sätter involvering och delaktighet i främsta rummet. Du har generellt god systemvana och kan hantera digitala ärende- och dokumenthanteringssystem med lätthet.
Villkor
Vi tillämpar provanställning.
Välkommen med din ansökan! Vi vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg på vår hemsida. Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.