OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Administrativa Enheten, Arkivet
Välkommen att utveckla och utvecklas hos en av Sörmlands största arbetsgivare. Tillsammans skapar vi Sveriges friskaste län 2025.
Vi söker nu en arkivarie för förstärkning till vårt team
Arbetsplats
Landstingsarkivet i Sörmland sköter samordningen av arkivvården inom Landstinget Sörmland. Landstingsarkivet arbetar med alla verksamheter inom landstinget och ansvarar för övergripande strategiska arkivfrågor och tillsyn. Landstinget Sörmland har, tillsammans med åtta andra landsting också ett elektroniskt arkiv (R7e-arkiv).
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter
kommer att vara att ta emot förfrågningar, ta fram, sekretesspröva och skicka ut kopior på arkiverade allmänna handlingar.
Du kommer också vara leveransansvarig. Det innebär att du ansvarar för att hela leveransprocessen till Landstingsarkivet fungerar, av i första hand analoga handlingar. För att kvalitetssäkra leveransprocessen kommer du bla. att utarbeta riktlinjer för leveransprocessen, ge praktiska anvisningar vid uppstarten av en verksamhets arkiveringsprojekt, kontrollera och godkänna varje leverans innan de levereras till Lanstingsarkivet, ta emot leveranser m.m. I tjänsten ingår också att hjälpa till med att packa upp levererade allmänna handlingar. Arbetet kan därför vara fysiskt ansträngande till viss del.
Även vissa sedvanliga arkivarieuppgifter såsom bevarande- och gallringsutredningar, rådgivning, utbildning, deltagande i relevanta projekt etc. kan förekomma i tjänsten.
Din kompetens
Du har högskoleutbildning med lämplig ämneskombination där arkivvetenskap ingår med minst 40p (eller 60 hp). Goda kunskaper inom IT-området är ett krav.
Eftersom en stor del av förfrågningarna rör sekretessbelagt material såsom patientjournaler och barnhemsakter så är kunskap om sekretesslagstiftningen meriterande.
Vi ser gärna att du har något års arbetslivserfarenhet, gärna inom hälso-och sjukvård.
Ett krav är att du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
B-körkort är ett krav då resor kommer att förekomma i tjänsten.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställningsform och sysselsättningsgrad
Heltid, visstidsanställning 14 månader med möjlighet till förlängning.
Placeringsort är Nyköping.
Tillträde efter överenskommelse, men senast 1 maj år 2015.
Information om tjänsten lämnas av
Tobias Lundberg, Arkivchef tel. 0155-245098 tobias.lundberg@dll.se eller Ann-Katrin Flood, Arkivarie, tel. 0155-, ann-katrin.flood@dll.se.
Fackliga företrädare: Vision Hannah Älgekrans 072 200 83 95, SACO Liselott Söderlund 073-868 22 05
Vi gör aktiva val vid exponering och rekryteringsstöd och undanber oss därför direktkontakt av bemannings- och rekryteringsföretag.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ann-Sofie Bredell
0150-560 10
Karin Illerström
0150-56010
Björn Johansson
0150-560 10
Mikael Palo, kultur- och utbildningschef, 070-518 72 42
Ann-Sofie Bredell
0150-560 10
Karin Illerström
0150-560 10
Linda Molander
0150-560 10
Kenth Persson
0150-560 10
Mikael Kjellander
0150-560 10
Peter Sköld
0150-560 10