OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bolagsverket i Sundsvall är en myndighet som har siktet inställt på digitalisering och innovation. Vi är cirka 550 medarbetare som varje dag arbetar för att ge företagsamma människor i Sverige möjligheten att förverkliga sina drömmar och känna trygghet i sitt företagande.
För att fortsätta vårt viktiga arbete strävar vi efter att vara en arbetsplats där vi genom mod och tillit skapar förutsättningar för medarbetare att trivas och utvecklas. Var med och bygg vår framtid!
ARBETSUPPGIFTER
Är du utbildad arkivarie och intresserad av modern e-förvaltning och digitalisering av information?
Bolagsverket är i en utvecklingsfas där vi säkrar våra processer kring informationshantering och modern arkivbildning. Vi utvecklar och förbättrar för att möta omvärldens snabba förändring inom området. Vill du vara med och skapa förutsättningarna för detta, är det här jobbet för dig!
Vi förstärker nu med ytterligare en arkivarie till enheten för verksledningsstöd som ingår i staben som i huvudsak ansvarar för områdena; arkiv, säkerhet, fastighet och omvärldsanalys ur ett myndighetsperspektiv. I dagsläget arbetar 10 medarbetare inom enheten.
Som arkivarie har du övergripande ansvar för arkivfrågor vid myndigheten. Tillsammans med din kollega skapar ni förutsättningar för att upprätthålla en struktur och ordning på Bolagsverkets handlingar. Registreringen av handlingar sker till stor del digitalt, men hantering av pappersdokument är fortfarande en del av arbetet.
Arbetet utförs självständigt med varierande arbetsuppgifter inom arkivområdet, några exempel är:
• Bistå i arbetet med upprättandet av e-arkiv
• Ta fram och förvalta stöd- och styrdokument inom digitalt bevarande
• Göra bevarande- och gallringsutredningar
• Ge råd och vägledning i arkivfrågor till medarbetare och chefer
• Vid behov delta i utvecklingsarbete inom informationshanteringsområdet
Du kommer ha regelbunden kontakt med registraturen och övriga kollegor. Du blir en viktig tillgång i det fortsatta arbetet med att stödja införandet av ett e-arkiv dvs bevarande av elektroniska handlingar.
Möjlighet till distansarbete på deltid finns.
Placeringsort: Sundsvall eller enligt överenskommelse.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning där minst 60 hp inom arkiv- och informationsvetenskap (eller motsvarande) ingått. Alternativt har du färre högskolepoäng som kompletteras med flerårig arbetslivserfarenhet inom arkivområdet. Du uttrycker dig obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet från arbete med införande av e-arkiv. Det är även meriterande om du har erfarenhet av kommunal eller statlig verksamhet.
Du förväntas ha god kännedom om lagar och föreskrifter som reglerar hanteringen av allmänna handlingar och självklart även mycket god administrativ förmåga.
Vi värdesätter din förmåga att skapa goda relationer och att samarbeta. Likaså att du arbetar självständigt, strukturerat och organiserat och driver ditt arbete framåt. Du ser nya lösningar och är öppen för nya arbetssätt, ditt intresse för området gör att du ser till att hålla dig uppdaterad. Vidare kan du bibehålla lugnet även i pressade situationer. Självklart har du ett genuint intresse för informationsförvaltning och digitalt bevarande.
Vill du bidra till en effektiv, säker och korrekt informationshantering? Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Bifoga personligt brev och CV.
Vi strävar efter att vara en arbetsplats där det finns goda förutsättningar att ta hand om sin hälsa. Därför erbjuder vi bland annat friskvårdbidrag och friskvårdstimme samt massage och gym i våra lokaler i Sundsvall.
Läs mer om alla våra förmåner på bolagsverket.se/om/oss/jobb.
Vi undanber oss alla erbjudande om rekryterings- och annonshjälp.