OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!
Vård- och omsorgsförvaltningen är en förvaltning med fokus på utveckling och nytänk, vilket bland annat syns genom att vi är utsedda till modellkommun för välfärdsteknik inom Sverige. I förvaltningen arbetar runt 2 000 medarbetare inom vårdboenden, trygghetsboenden, hemtjänst, funktionsstöd, hälso- och sjukvård samt på vårt biståndskontor. Det är viktiga jobb där vi gör skillnad på riktigt. Vårt mål är att alltid ge professionell vård och omsorg med människan i fokus.
Beskrivning
Biståndskontoret ansvarar för myndighetsutövning, beställning och tillsyn.
Kontoret består av fyra enheter vilka är tillsynsenheten, LSS, två biståndsenheter samt stabsfunktioner. Biståndskontorets grunduppdrag är att ansvara för att myndighetsutövning inom äldreomsorg och funktionsstöd handläggs på ett rättssäkert sätt. På enheten arbetar medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS), medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR), socialt ansvarig samordnare (SAS), dietist, arkivarie, utredare och administratör.
Tillsynsenheten söker nu en arkivarie som utöver arkivfrågor även kommer att arbeta som personuppgiftssamordnare.
Arbetsuppgifter
Som arkivarie på vård- och omsorgsförvaltningen kommer du att arbeta såväl strategiskt som operativt med fokus på frågor som rör bevarande och gallring av allmänna handlingar, arkivredovisning och digitalt bevarande. Du ansvarar för att driva utvecklingen av förvaltningens arkivorganisation och kommer att vara en nyckelperson i införandet av kommunens e-arkiv. I rollen som personuppgiftssamordnare kommer du få utreda personuppgiftsincidenter enligt GDPR. Tjänsten innebär även tillfälliga utredningsuppdrag.
Kommunen har ett arkivnätverk där du kommer att få delta och samverka med andra i liknande professioner i kommunövergripande frågor.
Kvalifikationer
Du ska ha en akademisk utbildning i arkivvetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt god kunskap om relevant lagstiftning. Du ska ha erfarenhet av arbete som arkivarie, gärna inom offentlig verksamhet, där du har arbetat med E-arkiv.
Som person är du serviceinriktad, strukturerad och ansvarstagande. Du tycker om utveckling och har en god förmåga att driva förändringsarbeten. Det är viktigt att du har en god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Körkort är ett krav.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.