OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Falu kommun har en rik historia. Falun är Dalarnas residensstad och har genom sin historiska betydelse, främst Falu koppargruva, sin givna plats i Sveriges historia och Falu kommun är därmed också hemvist för världens äldsta aktiebolag.
Falu kommuns Centralarkiv förvaltar källor till historien och utgör viktig del av vårt gemensamma kulturarv som vi vårdar och tillgängliggör. Kommunstyrelsen är Falu kommuns arkivmyndighet. Centralarkivet är den kommunala arkivmyndighetens förvaltning. Centralarkivet utövar tillsyn över kommunens myndigheter beträffande arkivbildning och arkivvård samt ger råd och stöd till den kommunala förvaltningen inom området. Vi vårdar och bevarar arkivsamlingen för att aktivt tillgängliggöra de allmänna handlingarna genom tillhandahållande och utåtriktat arbete.'
Kort och gott: Som arkivarie är du en central kugge i kommunens arbete med att uppfylla viktiga lagkrav och säkerställa att vår informationshantering är ändamålsenlig och säker.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en arkivarie med perspektiv både bakåt och framåt. Du vill vara med och säkerställa en god arkivvård och tillsammans med oss fortsätta ta stegen mot digital informationsförvaltning. Du kommer i rollen som arkivarie att fungera som en styr- och stödfunktion genom att bland annat utveckla kommunens digitala informationsförvaltning, leda leveransprojekt samt ge råd till den kommunala förvaltningen och bolagen. Vi är ett litet arbetslag som arbetar med hela arkivvårdens alla delar. Du kommer att ha egna ansvarsområden, men kommer att vara delaktig i det mesta. Vi täcker in för varandra vid behov.
Exempel på arbetsuppgifter:
.Leda leveransprojekt av arkivhandlingar både i fysisk och digital form.
.Förteckna arkivhandlingar i både fysisk och digital form.
.Arbeta granskande och stöttade mot Falu kommuns nämnder och bolag rörande exempelvis informationshanteringsplaner, arkivbeskrivningar och arkivförteckningar.
.Vara med och utveckla informationsförvaltningen inom Falu kommun.
.Besvara förfrågningar och göra kvalificerade sekretessbedömningar vid utlämnade av allmänna handlingar.
.Delta i gallringsutredningar och informationsvärderingar.
.Kravställning vid upphandling, nyutveckling, förändring och avveckling av system.
.Utbilda och informera olika instanser inom kommunkoncernen rörande arkiv- och informationshanteringsfrågor.
KVALIFIKATIONER
Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning inom exempelvis arkiv- och informationsvetenskap (60hp) eller
annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Personliga egenskaper
Som person är du noggrann, strukturerad och initiativrik samt har en god förmåga att självständigt organisera ditt arbete. Du är en god pedagog i dialogen med kommunens nämnder och kommunens medborgare. Du har god kommunikationsförmåga på svenska i såväl tal som skrift. Eftersom vi är en liten arbetsplats är det viktigt att du kan arbeta både självständigt och i lag med andra. Du är troligen både kunnig och intresserad av lokal- och kommunhistoria.
Meriterande kvalifikationer
Systemvetenskapligutbildning är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Det är meriterande om du har
erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom informationshantering och gärna
inom offentlig förvaltning. Liksom om du har erfarenhet av Klara och Platina
samt sedvanligt arbete vid e-arkivering.
ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.
UPPLYSNINGAR
Mattias Scandola, Kanslichef, 023-82320
Thera Bergman, kommunarkivarie, 023-87504
FACKLIGA FÖRETRÄDARE
Leif Andersson, facklig företrädare, 023-87040
ÖVRIGT
Inför denna rekrytering har vi även tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.
Arbetsplats