OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig möjligheten att utvecklas tillsammans med ett engagerat gäng med olika kompetenser och erfarenheter.
Vi arbetar i en offentlig organisation som är viktig i människors vardag och drivs av att vara ett stöd och skapa förutsättningar i en verksamhet som gör skillnad.
Som arkivarie arbetar du med att ordna och förteckna arkiv, menpröva och lämna ut allmänna handlingar. Du kommer utföra tillsyn av arkivvården, ge råd och stöd och utbilda förvaltningarna i arkiv- och informationsredovisningsfrågor, medverka i framställning av styrande dokument inom området, samt genomföra bevarande- och gallringsutredningar.
Under de närmsta åren kommer Regionen övergå till digitalt bevarande av handlingar och anställningen innebär att du är delaktig i detta arbete. Kontakter och samarbete med alla delar av regionen är en naturlig och viktig del av arbetet.
Vi söker
Vi söker en arkivarie med perspektiv både bakåt och framåt, som kan de traditionella arkivarieuppgifterna och som besitter kunskap för att vara med att ta steget mot nya digitala arbetssätt.
Vi söker dig som har en akademisk examen inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande utbildning samt minst ett års arbetslivserfarenhet från liknande arbete. Du behöver ha en god kompetens och erfarenhet av regelverk inom offentlighet och sekretess. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med, eller god kunskap om, processbaserad informationsredovisning och e-arkiv.
Som person trivs du med att vara del av en arbetsgrupp och har lätt för att kommunicera och samarbeta med andra. Du hanterar flera arbetsuppgifter parallellt och tycker det är stimulerande att arbeta både med rutinärenden och mer komplexa frågor. Arbetsuppgifterna kräver att du är strukturerad, initiativrik samt har en god pedagogisk förmåga att förklara och hjälpa till med praktisk tillämpning av gällande rutiner. Du är lösnings- och utvecklingsorienterad.
Vi ser gärna att du har körkort B då tjänsten är regionövergripande.
Vår arbetsplats
Regionstab kansli ansvarar för beredningen av ärenden till regionfullmäktige, regionstyrelse, nämnder och beredningar. Vidare finns funktioner som dataskyddsombud, jurister, arkivstrateg, dokumentcontroller, reception, sekreterare och handläggare inom kansliet.
Vår enhet är en del av Regionstaben, där det jobbar 140 experter inom bland annat arbetsmiljö, ekonomi, HR, hållbarhet, hälsa, juridik, kommunikation, läkemedel, planering, samordning, säkerhet och utveckling. Alla arbetar för att utveckla organisationen och förbättra för invånarna i Kalmar län. Inom våra respektive expertområden är vi även ett stöd till Region Kalmar läns ledning, chefer, förvaltningar och verksamhet.
Vi är en del av Region Kalmar läns 7 000 medarbetare som alla jobbar tillsammans för ett friskare, tryggare och rikare liv för länets invånare. Vi ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, folkhögskolor, kultur, kollektivtrafik och regional utveckling. Vi möter människor i livets alla skeden och har ett meningsfullt och utvecklande arbete - varje dag.
Vi vill att du bifogar CV och personligt brev till din ansökan.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Region Kalmar län vill vi att du söker tjänsten i vårt rekryteringssystem och inte via e-post eller i pappersformat.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.