Arkivarie

Arkivarie

Arbetsbeskrivning

Grums kommun är en del av Karlstadsregionen och ligger vid Vänerns strand, 20 minuters bilfärd från Karlstad. Hos oss får du alla de fördelar som finns av att arbeta i en liten kommun. Här har vi jobb som märks. Tillsammans gör vi skillnad varje dag, alla på olika sätt men alltid med kommunens invånare i fokus. Genom att följa vår värdegrund skapar vi en välkomnande kommun där det råder engagemang, delaktighet, professionalism och arbetsglädje.

Administrativa funktionen är kommunens länk mellan de kommunala verksamheterna och den politiska organisationen. Nu söker vi dig som är en kunnig och driven arkivarie. Dina närmaste kollegor är registrator, tre utredare och kommunikationsansvarig. Funktionen leds av en administrativ chef.

Hos oss gör du skillnad!

ARBETSUPPGIFTER
Vi erbjuder ett spännande arbete som kombinerar modern informationshantering med traditionella arkivuppdrag!

Som arkivarie ansvarar du för hanteringen av kommunens centrala arkiv samt för den strategiska utvecklingen av arkivfrågor i organisationen. Du utbildar och stöttar kommunens sektorer inom olika arkivfrågor, bland annat i arbetet med att upprätta informationshanteringsplaner, utreda bevarande och gallring och kravställning vid införande av nya IT-system. Du arbetar också med sedvanliga arkivarieuppgifter såsom att ordna och förteckna arkiv samt arkivsök.

I ditt arbete driver du utvecklingen av kommunens arkivorganisation framåt och du kommer att vara en nyckelperson i att skapa förutsättningar för ett framtida e-arkiv. Du har som arkivarie även en självklar roll när vi tillsammans på funktionen arbetar med utveckling och kvalitetssäkring av informationshantering, ärendeprocesser och administrativa rutiner.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har arkivarieutbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har god kännedom om de lagar och regler som styr handlingsoffentlighet och arkivverksamhet inom offentlig förvaltning. Du har erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter från offentlig sektor som t ex arbete med informationshanteringsplaner och ordnings- och förteckningsarbete. Meriterande är erfarenhet av processbaserad arkivredovisning, processkartläggning, digitalisering och e-arkiv.

Vi ser att du är en flexibel och ansvarstagande person som värnar om det goda arbetsklimatet. Självklart delar du vår värdegrund om att vara professionell, välkomnande, engagerad och delaktig!

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden, så vänta inte med att skicka in din ansökan.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via post eller mejl.

I Grums kommun vill vi ha en mångfald i arbetslivet och ta tillvara på de kvaliteter som en jämn köns- och åldersfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför vår verksamhet.

Varmt välkommen med din ansökan!

Genom att skicka in din ansökan godkänner du att dina personuppgifter används i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning för att Grums kommun ska kunna tillhandahålla det stöd och den service kommunen ansvarar för. Läs mer på grums.se/personuppgifter.

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Sammanfattning

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024