OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är Sveriges mest mångsidiga myndighet med viktiga uppgifter inom förvaltning och tillsyn. Vi har bred kunskap inom frågor som rör miljö, natur, samhällsutveckling, landsbygd, krisberedskap och många andra samhällsnyttiga områden.
Vi ser till att riksdagens och regeringens beslut genomförs och samordnar länets intressen för en hållbar utveckling i länet. Vi har en viktig uppgift att väga samman perspektiv och tillföra kunskap för att fatta de bästa besluten för Gävleborgs människor, djur och natur.
På Länsstyrelsen Gävleborg arbetar cirka 200 personer, där de flesta är placerade i Gävle. Vi strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Därför har Länsstyrelsen startat ett arbete för att bli HBTQ-certifierade. Handlingskraft, professionalitet och förståelse är ledorden i vår värdegrund.
Du kommer organisatoriskt att ingå i vårt centraldiarium på Enheten för diarium och juridik.
Arbetsuppgifter
Som arkivarie vid Länsstyrelsen Gävleborg arbetar du i diariet tillsammans med arkivassistent och registratorer. Tillsammans med era olika kompetenser stödjer ni våra verksamheter med ärende- och dokumenthantering, tillhandahåller handlingar åt allmänheten samt förvarar och vårdar handlingar.
Arbetet innebär många kontakter, både internt inom länsstyrelsen och externt. Du kommer även att delta i länsstyrelsernas nationella arbetsgrupper inom arkivfrågor.
Länsstyrelsen arbetar till största delen med en digital ärendehandläggning. I arbetet ingår även att förbereda och leverera äldre analogt material till Riksarkivet.
Du kommer att arbeta med planering, utredning och kartläggning, arbete med styrande och stödjande dokument, genomföra leveranser, ordna och förteckna, sekretessprövningar, gallring, ge råd och service samt utbildning i arkivfrågor.
Kvalifikationer
Du ska;
• ha högskoleexamen med lämplig ämneskombination där arkivvetenskap ingår med minst 60 hp eller annan kompetens som vi bedömer likvärdig
• ha kännedom om de lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet
• ha goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
Det är meriterande om du har;
• erfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig förvaltning
• kunskaper i MS Office
• har erfarenhet från dokument- och ärendehanteringssystemet Platina samt förteckningssystemet Klara
Som person ska du ha en god har god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är van att arbeta självständigt och har en god förmåga att planera och organisera ditt arbete. För att lyckas i rollen behöver du kunna tänka nytt och vara en problemlösare. Du har även goda kunskaper inom gällande regelverk och föreskrifter som gäller för uppdraget.
Tjänsten är säkerhetsklassad. Säkerhetsprövning med registerkontroll genomförs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) innan beslut om anställning fattas. För denna tjänst krävs svenskt medborgarskap.
Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, med ev möjlighet till en tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Diarienummer: 1351-2022
Senaste ansökningsdag: 2022-03-10
Ansökan
För att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess görs ansökan via rekryteringssystem Reachmee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.
Information
Läs mer om Länsstyrelsen på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/gavleborg
Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och gjort vårt medieval. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.
Kontaktpersoner på detta företaget
Carl-Johan Lindström, Enhetschef
010-225 12 40
Berit Löfgren, Enhetschef
010-225 14 36
Ann-Charlotte Nyman, SACO-S
010-225 14 85
Gustav Hartzell, OFR-ST
010-225 12 24
Veronica Sjöberg, Funktionsansvarig
010-225 13 92
Åsa Eklund-Öberg, OFR-ST
010-225 12 97
Se ovan.,
Jennie Dalethsson, Handläggare
0291-47 10 40
Sara Lindqvist, Handläggare
010-225 14 65
Nelli Kopola, Enhetschef
010-225 13 79