OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen gör vi insatser som leder till goda möten med dem vi är till för och med varandra. Med en kultur, förhållningssätt och styrning- och ledning i ständig utveckling skapar vi de bästa förutsättningarna.
Vi är ca 9 000 medarbetare som jobbar i hela staden och som gemensamt driver verksamheten varje dag. Vi har över 50 vård- och omsorgsboenden, 200 korttidsplatser, 30 öppna träffpunkter, hemtjänst till över 8 000 personer och hälso- och sjukvård till 15 000 personer varje år.
Vill du också jobba för en mer meningsfull vardag och service av högsta kvalitet för invånarna i Göteborg? Välkommen till en arbetsplats där vi bryr oss om varandra, arbetar tillsammans och tänker nytt. Vi är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi en arkivarie med placering på kanslienheten under avdelning Stab och kommunikation på äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen. Medarbetarna på enheten arbetar som ett team med kompetens inom områdena ärendehantering, nämnd- och utskottsadministration, arkiv, registratur och juridik. Arbetsplatsen finns på Opaltorget i ett nybyggt kontor, där vi arbetar aktivitetsbaserat.
Som arkivarie säkerställer du tillsammans med förvaltningens övriga arkivarier förvaltningens efterlevnad av de lagar och bestämmelser som finns inom arkivområdet. Du har en serviceinriktad roll och är ett stöd till förvaltningens verksamheter i frågor som rör arkiv och informationshantering.
Arbetsuppgifterna är varierade och består bland annat av att utreda behovet av bevarande och gallring av allmänna handlingar, samt att ta fram och revidera dokumenthanteringsplan, rutiner och andra styrdokument. I uppdraget ingår att ge stöd till förvaltningens arkivredogörare och arkivassistenter och säkerställa att det finns fungerande processer och rutiner för arkivering av handlingar i förvaltningens olika arkivlokaler.
I ditt uppdrag ingår även att samordna leveranser, skriva gallringsframställningar och vara förvaltningens kontaktperson gentemot Regionarkivet. Vidare ingår att förvalta och utveckla förvaltningens arkivorganisation och delta i olika nätverk tillsammans med stadens övriga arkivarier.
Exempel på arbetsuppgifter som förekommer i tjänsten:
- Ta fram och revidera dokumenthanteringsplan, arkivbeskrivning och rutiner
- Genomföra gallringsutredning genom att tillämpa arkivlag, tryckfrihetsförordning, offentlighets- och sekretesslag, samt annan relevant lagstiftning som påverkar området
- Skriva gallringframställningar till Regionarkivet
- Samordna leveranser av handlingar till Regionarkivet och internt inom förvaltningen
- Ge råd och stöd till medarbetare i förvaltningen rörande arkiv- och dokumenthanteringsfrågor
- Stötta förvaltningens olika arkivredogörare och arkivassistenter
- Vid behov ordna och förteckna handlingar
Förvaltningen är i startgroparna med att bygga en ny arkivlokal med placering i förvaltningens huvudkontor på Zirkongatan. Du kommer att vara en viktig del i att planera hur det nya arkivet ska utformas och säkerställa rutiner för inleveranser av handlingar från förvaltningens olika närarkiv runtom i staden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap med minst 60 hp. Du har kunskaper inom relevant lagstiftning och föreskrifter som styr arkiv- och informationshantering i offentlig verksamhet, så som arkivlag, tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslag. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet från arbete som arkivarie inom kommunal eller statlig sektor.
Du är en ansvarsfull person som tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens bästa i fokus. Du är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. Du agerar på egen hand utifrån vad situationen kräver utan att behöva stöd av andra och har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.
Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar. Du är mån om att ta reda på vilka förväntningar som finns hos uppdragsgivare och andra intressenter samt följer upp att dessa införlivas.
Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation och har förmåga att förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vi arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Som medarbetare i äldre samt vård- och omsorgsförvaltningen erbjuder vi dig:
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Karriärmöjligheter
• Internutbildningar
• Spännande och meningsfulla arbetsuppgifter
• Introduktion vid nyanställning
• Heltid med möjlighet till deltid
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag:
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.