OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut, är ett av Europas främsta institut för tillämpad forskning inom försvar och säkerhet. FOI är en myndighet under Försvarsdepartementet och vi har till uppgift att bedriva forskning, metod- och teknikutveckling samt utredningsarbete för totalförsvaret och till stöd för nedrustning, icke-spridning och internationell säkerhet. Verksamheten bedrivs på uppdrag av i första hand Regeringskansliet, Försvarsmakten, Försvarets materielverk (FMV) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). På FOI är vi cirka 1000 anställda, varav drygt 800 arbetar direkt med forskning och utveckling. Våra kompetenser spänner över hela fältet från naturvetenskap och teknik till samhälls- och statsvetenskap.
Vill du ingå i vårt team och driva utveckling tillsammans med oss för dokumenthantering och informationsförvaltning? Är du intresserad av att bidra i en verksamhet som är kreativ och forskningsintensiv? FOI är i tillväxtfas och vi söker nu arkivarie som kan komplettera vårt team!
Vad bidrar du med i arbetet hos oss?
I rollen som arkivarie kommer du att i första hand arbeta med utvecklings- och digitaliseringsfrågor kopplade till informationsförvaltning och vårt ärendehanterings- och arkivförteckningssystem Platina. Du identifierar processer och flöden som bidrar till ett effektivare arbetssätt. Utveckling och digitalisering av olika arbetsmoment utgör ett led i att förbereda myndighetens digitala information för långtidslagring. Vidare ingår i dina arbetsuppgifter att delta i myndighetens interna utbildnings- och informationsinsatser i offentlighet och sekretess, lämna stöd och service till forskare och övriga löpande arbetsuppgifter. Du kommer att ingå i ett team med dokumentcontrollers och arkivarier som tillsammans arbetar med och utvecklar FOI:s dokumenthantering och informationsförvaltning i olika projekt. Arbetsresor till våra verksamhetsorter i Linköping, Umeå och Grindsjön förekommer.
Har du den kompetensprofil vi behöver?
Vi söker dig som har utbildning i antingen arkivvetenskap, informationsvetenskap eller systemvetenskap. Det är ett krav att du har yrkeserfarenhet av informationsförvaltning i offentlig verksamhet. Du har dokumenterade kunskaper om de lagar och förordningar som styr dokumenthantering inom offentlig förvaltning, inklusive offentlighets- och sekretesslagstiftningen. Det krävs att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, på svenska såväl som engelska.
Det är vidare meriterande om du har genomgått utbildning inom eller arbetat med sekretessbelagda handlingar och digitaliseringsfrågor. Det är också en merit om du har erfarenhet av ärendehanteringssystemet Platina.
För att vara framgångsrik i rollen krävs en god samarbetsförmåga och att du är serviceinriktad samt tydlig i din kommunikation. Det krävs att du är självgående och trivs med att arbeta självständigt inom ditt ansvarsområde, där du tar ansvar och är noggrann och strukturerad i ditt arbetssätt. Eftersom vårt uttalade mål är att utveckla verksamheten vill vi att du har en förmåga att se lösningar inom ditt område och att du bidrar till förändrade arbetssätt. I urvalsprocessen kommer stor vikt att läggas vid dina personliga egenskaper.
Vad erbjuder vi dig?
På FOI bidrar du med din kunskap i en verksamhet som bidrar till ett starkare totalförsvar och samhälle. Tillsammans med dina kollegor hittar du lösningar på komplexa frågor som expert inom ett forskningsområde eller i din yrkesroll i den stödjande verksamheten. Ditt arbete på FOI gör att våra uppdragsgivare som till exempel Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd blir effektivare, kunnigare och starkare inom sina respektive områden.
Du kommer att ingå i sektionen Informationsförvaltning inom Juridikenheten. På Informationsförvaltning arbetar för närvarande tre arkivarier och fyra dokumentcontrollers, inklusive en sektionschef. Juridikenheten tillhör avdelningen Forskningsstöd. Läs gärna mer om vad vi gör: https://www.foi.se/om-foi/organisation/forskningsstod.html Juridikenheten är lokaliserad i Kista.
Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Vi arbetar medvetet för en hållbar och inkluderande arbetsmiljö med en bra balans mellan arbete och privatliv. Utöver detta erbjuder vi en rad förmåner. Läs mer om hur det är att jobba hos oss.
Vill du vara med och söka svaren för en säkrare värld?
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via ansökningsknappen senast den 4 september 2022.
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta chefsjurist Eva Liljefors eller sektionschef Åsa Strandberg. Fackliga företrädare är Fredrik Ringblom (Saco-S) och Eva Larsson (OFR/S – ST) Samtliga nås på 08-555 030 00.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Inför säkerhetsprövning efterfrågas vidimerade kopior på de utbildningar och tjänstgöringsintyg som är relevanta för tjänsten.
Då vi är en myndighet betraktas inlämnade ansökningshandlingar som allmän handling och kan på begäran lämnas ut till utomstående enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Erbjudanden från rekryteringsföretag undanbedes
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Klum
Johan Falk
+46 13378000
Gustav Tolt
+46 378000
Mårten Armgarth
+46 13378282
Maria Wickell
Anna Olsson
Mathilda Nilsson
+46 073-818 28 30
Lisa Butti
+46 8 55503000
Anna Olsson
+46 70-2373562
Kennet Lidström