OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunledningsförvaltningen ansvar för övergripande utveckling, kommun- och koncernstyrning samt olika projekt. Totalt är vi cirka 150 medarbetare. I förvaltningen samlas många av kommunens stödfunktioner; kommunkansli, stab, näringsliv, ekonomi, personal, kommunikation, medborgarkontor. Här finns också Område trygghet, säkerhet och folkhälsa, Område fritid och kultur samt Område service.
Placering: Kansliavdelningen med totalt 9 tjänster med kanslichefen som ansvarig chef.
ARBETSUPPGIFTER
Sölvesborgs kommun söker dig som vill arbeta som arkivarie.
Kommunen är sedan något år medlem i Sydarkivera så även om du är ensam arkivarie i kommunens arkiv, samarbetar du inom ramen för Sydarkivera med andra kommuner och regioner kring både analog och digital arkivhantering.
Arbetsuppgifterna består i att arkivlägga och vårda arkivmaterial från kommunens förvaltningar och bolag men även deponerade arkiv från föreningar, privata företag eller privatpersoner.
Du bistår förvaltningarna med inventering, arkivbeskrivningar, gallring och revidering av dokumenthanteringsplaner.
Som kommunarkivarie hjälper du även personal och allmänheten med att ta fram akter, protokoll och vid behov göra sekretessprövningar. Som arkivarie ska du också hålla dig uppdaterad på eventuella organisationsförändringar samt nya lagar, förordningar och föreskrifter som kan påverka arkivverksamheten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har utbildning inom informations- och arkivvetenskap alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och som är relevant för tjänsten som arkivarie. Viss erfarenhet av arkivarbete är ett krav.
Du ska ha goda kunskaper i Arkivlagen och Offentlighets- och sekretesslagen, både vad gäller tillämpning och gällande praxis.
Arbetet kräver att du har god dator- och systemvana och det är meriterande om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Klara. Du bör dessutom ha mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
Vi ser gärna att du har intresse för digitalisering och ärendehanterings-system och ur ett arkivperspektiv kan bidra till kommunens införande av e-arkiv. Erfarenhet från sådant arbete är meriterande.
Som person är du serviceinriktad, positiv och har god samarbetsförmåga. Du har lätt att självständigt fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Du arbetar systematiskt och har förmåga att slutföra dina uppdrag med god kvalitet.
ÖVRIGT
I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval. Det innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden gått ut.
I Sölvesborgs kommun arbetar våra 1 500 medarbetare efter ledorden värme, närhet och engagemang. Vår värdegrund genomsyrar all verksamhet och vi arbetar tillsammans för att Sölvesborg ska vara en plats där det skapas möjligheter för den som bor, verkar eller vistas här.
Vi erbjuder dig en dynamisk och lyhörd arbetsplats där vi är positiva till nya idéer och god stämning och trivsel har hög prioritet. Som arbetsgivare värnar vi om alla våra medarbetare och erbjuder därför många förmåner. Läs mer på www.solvesborg.se/jobb
Sölvesborg ligger vid Blekinges kust med goda pendlingsmöjligheter till både Karlskrona och Malmö.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ulrika Sjögren. Personalchef
0456-81 61 71
Ann-Christin Hultqvist, Vision
0456-81 61 68
Jesper Jacobsson, Kanslichef/kommunjurist
0456-81 61 26
Clemens Malmberg, Verksamhetsutvecklare
0456-0456-81 61 10
Sofia Lindqvist Lacinai, Informationsansvarig
0456-81 61 60
Camilla Hallengren Krantz, Personalspecialist
0456-81 61 70
Kommundirektör Roger Zetterqvist
0456-81 61 25
Charlotte Jareklev, Chef Arbetsmarknadsenheten
0456-81 67 18
Sofia Lenninger, Kultur- och bibliotekschef
0456-81 60 70
Elna Hansson, 1:e bibliotekarie
0456-81 68 57