OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ÅM2022-2189
Nu söker vi en arkivarie till Åklagarmyndighetens huvudkontor i Stockholm.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer tillhöra myndighetens arkivfunktion på rättsavdelningen. Rättsavdelningen är bland annat huvudansvarig för utveckling, planering, förvaltning och uppföljning av myndighetens hantering av allmänna handlingar och arkiv, liksom riktlinjer, rutiner och standarder för hanteringen. Du kommer ingå i ett team med ytterligare två arkivarier och en verksarkivarie.
Som arkivarie kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter vara att:
sköta den dagliga driften av myndighetens centrala arkiv
handlägga och besvara förfrågningar från allmänheten, myndigheter och media, dvs. att göra sökningar i brottmålsdiariet, e-arkivet och det fysiska arkivet
genomföra primär sekretessprövning, sköta expediering och fakturering
göra gallringsutredningar, dokumenthanteringsplaner och ta fram handledningar
ge råd och utbilda inom myndigheten
delta i utveckling och förvaltning av e-arkiv (LTA) och administrativt diarium (Platina).
I tjänsten kan det förekomma tunga lyft vid arbete i vår arkivlokal som ligger ca 10 minuters promenadväg från kontoret.
Du kommer att ha många kontakter både inom och utanför myndigheten.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Vi söker dig som har
akademisk utbildning med arkivvetenskap, 60 hp, 40 p
goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift
erfarenhet av arbete i it-miljö och med digitala verktyg inom administration, telefoni, möten m.m.
Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete på statlig myndighet, särskilt en rättsvårdande myndighet.
Du ska
vara noggrann, strukturerad och kunna följa de förhållningsregler och rutiner som finns,
vara resultatinriktad, ansvarstagande, ha förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ,
vara lyhörd med stor samarbetsförmåga,
vara utåtriktad och pedagogisk till din läggning och tycka om att informera och ge stöd till medarbetare,
ha en god analytisk förmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll. Svenskt medborgarskap är ett krav för denna anställning.
Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 1 800 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.
Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten?
Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.
Ansök redan i dag!
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67