Arkivarie

Arkivarie

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Vi söker en problemlösande arkivarie som brinner för arkiv- och informationsfrågor!

Kristianstads kommunarkiv är vinnare av kommunens arbetsmiljöpris 2022 och det är något som vi är väldigt stolta över. Vi hoppas att du vill bidra och utveckla detta arbete.

Kommunarkivet verkställer arkivmyndighetens uppdrag. Kommunarkivets basuppdrag består av arkivvård och tillgängliggörande av arkiv som överlämnats till arkivmyndigheten, utlämnande av allmän handling däribland sekretessprövning samt planering och utförande av tillsyn.

Kristianstads kommun arbetar mot ökad digitalisering och har sedan 2018 ett e-arkiv på plats. Ett led i denna utveckling är att kommunarkivet i större omfattning arbetar med att styra och stötta förvaltningar i e-arkiveringar. Du kommer delta i mappning av källsystem, metadatasättning, ta fram leveransöverenskommelser, besluta om arkiveringsmetod och konfigurationer i e-arkivet.

Under perioden 2023-01-02 till 2023-01-05 finns ingen av kontaktpersonerna tillgängliga för frågor.

ARBETSUPPGIFTER
Som arkivarie hos kommunarkivet arbetar du med både operativa och strategiska frågor, från arkivtillsyn och e-arkiveringar till att ta fram kommunövergripande riktlinjer och rutiner som ett led i att säkra kommunens informationsförsörjning.

Kristianstads kommunarkiv arbetar aktivt med att synliggöra arkivets verksamhet, både internt inom kommunen och utåt mot medborgarna. Tillsammans med dina kollegor arbetar du strategiskt för en rationell och effektiv informations-förvaltning på kommunövergripande nivå. Du kommer ingå i en arbetsgrupp bestående av en arkivarie och en systemutvecklare för e-arkivet. Kommunarkivet är en del av kansliavdelningen på kommunledningskontoret. Kommunarkivet har en av två arkivlokaler samt kontorsplatser på Östra kommunhuset.

Kommunarkivet arbetar både operativt och strategiskt med arkiv- och informationsfrågor. Kommunarkivets basuppdrag består av arkivvård och tillgängliggörande av arkiv som överlämnats till arkivmyndigheten, utlämnande av allmän handling däribland sekretessprövning samt planering och utförande av tillsyn.

Kommunens ökade digitalisering innebär att kommunarkivets uppdrag utvecklas mot att arbeta mer proaktivt med kommunens digitala informationsförsörjning.

Förekommande arbetsuppgifter inom detta ansvarsområde är:
• omvärldsanalyser
• ta fram beslutsunderlag gällande digital informationshantering
• delta i att utveckla processer kopplat till e-arkivsleveranser
• ge råd och stöd till kommunens förvaltningar och bolag.

Kristianstads kommunarkiv arbetar aktivt med att synliggöra arkivets verksamhet, både internt inom kommunen och utåt mot medborgarna, bland annat genom arkivets populära Instagramkonto.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskole-/universitetsexamen relevant för området med minst 60 hp inom information- och arkivvetenskap, eller annan högskole-/universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant exempelvis med inriktning inom data- och systemvetenskap, informatik, juridik och/eller statsvetenskap.

Du har kunskap om arkivlagen och offentlighets- och sekretesslagen samt grundläggande föreskrifter som reglerar arkivbildningen inom offentlig förvaltning. Erfarenhet av arbete inom arkivverksamhet i offentlig förvaltning och/eller långsiktigt digitalt bevarande är meriterande.

Då kommunikation och dokumentation ingår i din roll har du mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Mycket god datorvana krävs för tjänsten liksom erfarenhet av Officepaketet. Det är meriterande med erfarenhet av att ha jobbat med e-arkivsystem, förteckningssystem samt andra systemstöd som används för hantering av allmänna handlingar.

För att lyckas i rollen har du samarbetsförmåga och kan möta människor både internt och externt. Du är en person som arbetar på ett systematiskt, metodiskt och pålitligt sätt kan leverera resultat. Du har lätt för att fokusera på kundens behov och uppnå god kundtillfredsställelse. Vidare har du förmåga att analysera och bedöma data för att dra väl genomtänkta slutsatser för att skapa fungerande lösningar.


ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024