OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kansliavdelningen har ett helhetsansvar för ärendeberedningsprocessen knuten till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Kansliavdelningen hanterar den politiska ledningens administration och svarar för den centrala dokument- och ärendehanteringen. Juridiska råd och juridisk service ges inom kommunen och till våra helägda bolag. Avdelningen ansvarar för kommunarkivet, biträder överförmyndaren, förbereder och genomför allmänna val och folkomröstningar.
Det här erbjuder vi dig!
Vi söker dig som vill arbeta med det breda uppdrag som finns på ett kommunarkiv.
Kommunarkivet arbetar med att bevara, förvalta och tillgängliggöra arkivhandlingar i fysisk form, men också med rådgivning till alla kommunens verksamheter i frågor som rör informationsförvaltning och arkivering av information i både fysisk och digital form. Vi samverkar med olika funktioner inom kommunen och med kommunalförbundet Sydarkivera, som är vår digitala arkivmyndighet, för att säkerställa ett hållbart bevarande på lång sikt.
Arbetsuppgifterna innefattar bland annat att ordna och förteckna arkivmaterial, ge råd till kommunens verksamheter, besvara förfrågningar och göra sekretessprövningar samt att förvalta kommunarkivets styrdokument. Du kommer att arbeta nära vår arkivassistent på kommunarkivet och utgöra en del av kansliavdelningen på kommunledningsförvaltningen. Vi arbetar som ett när-team och stöttar varandra i arbetet. Kommunarkivet arbetar nära kommunledningsförvaltningens registratur och i tjänsten ingår att vid enstaka tillfällen täcka upp med registrering av inkomna allmänna handlingar.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med start snarast enligt överenskommelse. Din arbetsplats är på Stadshuset i centrala Hässleholm med närhet till både tåg- och bussförbindelser.
Hässleholms kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. En viktig del är att erbjuda bra förmåner till våra medarbetare som till exempel friskvårdsbidrag och möjlighet till byte av semesterdagstillägg mot lediga dagar.
Vem är du?
Vi söker dig som har goda kunskaper inom modern informationsförvaltning, likväl som inom klassisk arkivvård. Du trivs med ett omväxlande arbete där god förvaltning av information i både digital och analog form är kärnan i det vi gör. Som person är du självgående och samtidigt samarbetsinriktad.
Du har en examen med minst 60 hp i arkivvetenskap och vi tror att tjänsten passar dig som nyligen tagit examen från ett ABM-program eller annan utbildning med arkivvetenskap som huvudämne, eller som har arbetat några år inom arkivsektorn, helst inom kommunal verksamhet. Du är pigg på att hela tiden lära dig nya saker och har lätt för att skapa strukturer och upprätthålla ordning. Det är fördel om du har B-körkort då du kan behöva ta dig runt i kommunen.
Du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i https://www.hassleholm.se/jobb-och-foretagande/jobba-hos-oss/medarbetar--och-ledarpolicy.html
Övrigt
Vi arbetar med kompetensbaserad och fördomsfri rekrytering vilket innebär att vi i denna rekrytering valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. När du söker jobbet kommer du att svara på ett antal urvalsfrågor kring bland annat hur väl du uppfyller kraven för jobbet, vad du kan bidra till och ditt intresse för jobbet. Varmt välkommen med din ansökan!
Om oss
Kommunledningsförvaltningen ansvarar för kommunövergripande utvecklingsfrågor och gemensamma funktioner inom ekonomi, personal, kansli, it, tillväxt, kommunikation och räddningstjänst samt ärendehantering till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus.
Välkommen att bli en av oss!