OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20230523
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en arkivarie som vill utveckla och samordna förvaltningens processer inom arkiv- och dokumenthantering. Vi söker dig som trivs med utvecklings- och förändringsarbete och vill bidra till en modern och kvalitetssäkrad informationsförvaltning.
Din roll som arkivarie innebär att samordna, utveckla och följa upp förvaltningens arbete med arkivfrågor. Tjänsten innebär många kontaktytor, såväl internt som externt och i rollen ingår att informera och utbilda förvaltningens medarbetare och chefer inom området.
Dina arbetsuppgifter kommer bland annat bestå av:
• Samordning, processledning och uppföljning av förvaltningens processer inom arkiv och dokumenthantering, såväl analogt som digitalt
• Ansvar för förvaltningens arkiv- och informationsrelaterade styrdokument
• Ansvar för förvaltningens centrala arkiv samt framtagande av relevanta arkivrutiner
• Utbilda och handleda arkivredogörare
Samtidigt som du stödjer verksamheten med att följa lagar och regelverk inom området, hjälper du dina kollegor att hitta lösningar för att göra det dagliga arbetet enkelt och säkert. I ditt arbete kommer du samverka med digitaliseringsenheten, registratorer, informationsägare, arkivredogörare, förvaltningsjurister samt representera förvaltningen i kommunövergripande nätverk.
Kvalifikationer
Till denna tjänst söker vi dig som har utbildning på högskolenivå inom arkiv- och informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
För att behärska rollen som arkivarie hos Arbetsmarknad- och socialförvaltningen ser vi att du har:
• Erfarenhet av att självständigt planera, genomföra och samordna utvecklingsarbete.
• God kännedom om arkivförfattningar, arkivregler och övriga bestämmelser gällande arkivvård.
• God kännedom om kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen.
Det är meriterande om du har erfarenhet från offentlig verksamhet och är van vid att arbeta utifrån en processbaserad arkivredovisning. Vidare är det meriterande om du har aktuell erfarenhet av arbete inom området informationshantering i en samordnande roll.
Vi söker dig som har god ansvarskänsla, ett gott ordningssinne och arbetar strukturerat med väl avvägt kvalitetsfokus. Du ska ha god förmåga att förmedla information på ett pedagogiskt sätt och är flexibel utifrån verksamhetens behov.
Eftersom arbetet innebär många såväl interna som externa kontaktytor behöver du ha en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Det är viktigt att du kan driva processer och frågor självständigt, men också i samverkan med andra. Du har god samarbetsförmåga och ett inlyssnande förhållningssätt.
Om arbetsplatsen
Avdelning hållbarhet, kvalitet och nämnd är en av fyra stabsavdelningar och består idag av ca 60 medarbetare. Avdelningens uppdrag är att stödja nämnd, förvaltningsledning och verksamhet att leda, samordna, omvärldsbevaka och följa upp förvaltningens arbete. Avdelning hållbarhet, kvalitet och nämnd är består i sin tur av tre enheter: hållbarhetsenheten, kvalitetsenheten och nämndsenheten.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Vi kan komma att tillämpa löpande urval.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98