OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arkiv- och registratursektionen, Förvaltningsavdelningen
Vill du vara med och stödja Regeringskansliets verksamheter i arkiv- och diarieföringsfrågor? Vill du arbeta med att förvalta, vårda och tillgängliggöra vårt arkivbestånd? Trivs du med att utbilda och ge stöd till andra och är van att ge service och råd till andra verksamheter? Är du utbildad arkivarie och har arbetat inom arkiv en tid? Då kan det här vara jobbet för dig!
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Sektionen för arkiv- och registratur består av ca 60 medarbetare och ansvarar för Regeringskansliets arkiv- och registratorsverksamhet inom samtliga departement. Sektionen ger även råd, stöd och utbildning, samt ansvarar för tillsyn av utlandsmyndigheternas arkiv- och diarieföring. Sektionen ansvarar också för den verksamhetsnära systemförvaltningen av bland annat Regeringskansliets diarieföringssystem.
I din roll som arkivarie ingår olika typer av uppgifter inom arkivverksamheten. Du kommer att arbeta med supportfrågor som rör arkiv och diarieföring både för Regeringskansliet och utrikesförvaltningen, hålla utbildningar inkom sakområdet, ge service till allmänheten per telefon och e-post vid frågor om utlämnande av allmän handling, samt bemanna Regeringskansliets forskarsal. Du kommer även att ordna och förteckna arkiv, likväl verkställa gallring samt flytta arkivmaterial. Tunga lyft förekommer i arbetet.
Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap. Du får gärna vara nyutexaminerad, men erfarenhet av att ha arbetat som arkivarie är meriterande. Du har kunskap kring gällande lagstiftning inom offentlig verksamhet och därmed de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet, såsom offentlighets- och sekretesslagen, tryckfrihetsförordningen, arkivlagen och GDPR.
Kunskaper i regelverket kring säkerhetsskydd är meriterande. Erfarenhet av att hålla utbildningar likväl kunskap om Regeringskansliets verksamhet och processer är meriterande.
Dina egenskaper
Vi söker dig som är strukturerad och serviceinriktad. Du har lätt för att samarbeta, både med personer inom funktionen och med angränsande verksamhetsområden. Du uttrycker dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska. Då arbetsuppgifterna är varierande är det viktigt att du är flexibel och självgående.
Övrigt
Vi söker flera personer till tillsvidareanställningar. Regeringskansliet tillämpar sex månaders provanställning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Jenny Savonen på 08-405 88 17. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Lisa Karlström på 08-405 87 67. Fackliga kontakter är Johan Strokirk för Saco, Karina Åbom- Engberg för ST och Lars Vestberg för SEKO. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 16 mars 2023
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35